per
دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)
بحران پژوهی جهان اسلام
2981-1104
2019-02-20
5
3
1
34
10.2783.4999/QJPR.2003.1111.101
35493
Research Paper
بازتاب منازعه گفتمانی در سهگانه سیمین دانشور از ایده به خود آمدن تا استعارههای پساانقلابی
Reflection of Discourse conflict in Threefold of Simin Daneshvar From self-coming ideas to post-revolutionary metaphors
مهدی نجف زاده
m.najafzadeh@um.ac.ir
1
مرتضی حافظی
hafezi.b.m@gmail.com
2
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی
این مقاله با بهکارگیری روششناسی نو تاریخگرایی و نظریه جامعهشناسی ادبیات، به نقد و تحلیل رمانهای سهگانه سیمین دانشور (سووشون، جزیره سرگردانی و ساربان سرگردان) در سه مقوله پیرنگ( تداوم شخصیتها از سووشون تا ساربان سرگردان)، بررسی بافتارهای سیاسی-اجتماعی جامعه ایرانی و بازتاب منازعه گفتمانی، از خلال این رمانها میپردازد. در این مقاله بر پایه تاریخگرایی جدید در تحلیل متون سهگانه هم به «تاریخمندی متن» و هم به «متن مندی تاریخ» توجه شده است. نوتاریخباوری روابط مربوط به قدرت را بهعنوان مهمترین موقعیت برای هر متنی قلمداد میکند و به این متون بهعنوان فضایی برای نمایش روابط مربوط به قدرت و تعامل گفتمانهای مختلف مینگرد. یافتههای این پژوهش، حکایت از آن دارد که «ایده به خود آمدن و صراحت با تکیه بر کهنالگوهای اساطیری و مذهبی» و «خطابه اعتراض علیه ابژه قدرت و ابژه بیگانه» را در سووشون پیش از انقلاب و «بازخوانی گذشته، با تأکید بر سوژه فردیت» و «استعارههای پساانقلابی» و« هروله میان اسلام و مارکسیسم» را در جزیره سرگردان و ساربان سرگردان میتوان بهوضوح دید. امنترین گذرگاه برای درک آگاهیهای مردم یک جامعه و تغییرات بنیادین، موشکافی در متون ادبی آنان است .در تحلیل نهایی، مشخص میشود که عناصر گفتمانی در رمانهای سهگانه دانشور از ساحت «جامعه» به «فرد» دست بالا را گرفته است.
This article, by applying the new methodology of historicism and the theory of sociology of literature, criticizes and analyzes threefold novels of Simin Daneshvar (Sovashoun, Wandering Island and Wanderer Squirrel) in three categories: (perseverance of characters from Sovashoun to Wanderer Squirrel), Survey of socio-political context of Iran and reflection of discourse conflict through these novels. On the basis of modern historicity in analysis of threefold text, this article focuses on both "history of text" and "text of history". New history belief of relations related to power is regarded as the most important position for any text, and views these texts as a space for displaying relations related to power and interactions between different discourses. Findings of the present article indicate that "the idea of self-coming and explicitly relying on mythological and religious manifestations," and "the words of protest against the object of power and the alien object" in the pre-revolutionary Sovashoun, and " re-reading of the past, emphasizing on Individuality subject "and" post-revolutionary metaphors "and" dispute between Islam and Marxism "in wandering island of Wanderer Squirrel can be clearly seen. The safest passageway to understand knowledge of people of a society and fundamental changes is to scrutinize their literary texts. In the final analysis, it is clear that the discurse elements in three novels of Daneshvar have taken the upper hand from the "society" to the "person".
https://journals.abru.ac.ir/article_35493_ec01300dc9c433da9108d004ce4db9c3.pdf
واژگان کلیدی: نوتاریخ گرایی
ادبیات
منازعه گفتمانی
انقلاب
دانشور
Key words: new-historicity
literature
discourse conflict
Revolution
Daneshvar
per
دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)
بحران پژوهی جهان اسلام
2981-1104
2019-02-20
5
3
35
74
10.2783.4999/QJPR.2003.1112.102
35496
Research Paper
تاثیر ساختار اقتصادِ رانتی در شکلگیری فرهنگ سیاسی غیرمشارکتی در عصر پهلوی دوم
The impact of Rentier Economy on Formation of a Non-participatory Political Culture in the Age of Second Pahlavi
مجید عباس زاده مرزبالی
m.a.marzbali@gmail.com
1
دکتری علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
هدف این مقاله، بررسی چگونگی تاثیر ساختار اقتصاد رانتی در شکلگیری فرهنگ سیاسی غیرمشارکتی(انفعالی) در عصر سلطنت محمدرضاشاه میباشد. بهطور کلی هرچند در شکلگیری چنین فرهنگ سیاسی در دوره مورد بحث، عوامل مهمی چون ساختار حکومت استبدادی نقش داشتهاند، اما در این مقاله تنها به تاثیر ساختار اقتصاد رانتیِ متکی به نفت بر فرهنگ سیاسی پرداخته میشود. واقعیتهای تاریخی عصر پهلوی دوم نشان میدهند که فرهنگ سیاسی تحتتاثیر ساختار اقتصاد رانتی نیز قرار داشته و این ساختار به شکلگیری فرهنگ سیاسی از نوع غیرمشارکتی آن کمک نموده بود. برایناساس، سئوال اساسی تحقیق این است که ساختار اقتصاد رانتیِ متکیبهنفت در دوره محمدرضاشاه، چگونه به شکلگیری فرهنگ سیاسی غیرمشارکتی کمک کرد؟ فرضیه مقاله این است که «بهدلیل برخوردارشدن دولت پهلوی دوم از درآمدهای سرشار نفتی از اواخر دهه 1330 به بعد ، وابستگی دولت به مردم کمتر شده و در نتیجه با سرکوب و تضعیف نهادها و تشکلهای سیاسی و اجتماعی، نقش مداخلهگر اصلی را در زندگی سیاسی برعهده میگیرد و زمینه شکلگیری فرهنگ سیاسی غیرمشارکتی را فراهم مینماید». در این مقاله از روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده است.
The present paper aims to investigate the impact of petroleum-driven rentier economy on a non- participatory political culture which had been shaped in the reign of Mohammad-Reza Shah. The historical facts show that, in the given period, political culture had been impacted by a rentier economic structure which had played a considerable role in emergence of a non- participatory political culture. How the petroleum- driven rentier economy impacted on the formation of non- participatory political culture? To address this central question, the present paper hypothesize that reaching a huge amount of petroleum- driven governmental revenue after the late 1950s, and its impact on transforming the economy and state into rentier entity, reduced Pahlavi government`s dependency to the society. This increase in the state`s financial affordability, in turn, led the government to take the central role in the political life as the central agent independent from the society. Wakening and oppressing the socio-political institutions, or in the other words, hindering the civil society from doing its typical action, the government led the people into political passivity and, consequently, a non- participatory emerged out. To explain this, the research will conduct in a descriptive- analytical method.
https://journals.abru.ac.ir/article_35496_a8a426915f08ce025bc203a1f8369c23.pdf
کلید واژه: پهلوی دوم
اقتصاد رانتی
درآمدهای نفتی
خودکامگی
فرهنگ سیاسی غیرمشارکتی
Keywords: the age of second Pahlavi
rentier economic structure
Oil Revenue
autocracy
non-participatory political culture
per
دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)
بحران پژوهی جهان اسلام
2981-1104
2019-02-20
5
3
75
103
10.2783.4999/QJPR.2003.1113.103
35497
Research Paper
نقش عادتوارههای قوم پشتون در بازتولید قدرت طالبان
The Role of Pashtun Ethnic Identities in Reproducing Taliban Power
علی باقری دولت آبادی
abagheri@yu.ac.ir
1
محمد باقری
mohamadbaghery@gmail.com
2
علیرضا نایج
alireza128@gmail.com
3
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج
دانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه یاسوج
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی
طالبان، عنوان جریانی است که در واپسین دهه قرن بیستم در جغرافیای سیاسی - اجتماعی افغانستان رخ نمایاند و رفتار و رویکرد پرخشونت، متعصبانه و جزم گرایانهشان جهانیان را مبهوت ساخت. طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان، بر حسب ظاهر، توسط دخالت نظامی امریکا نابود شد اما اخیراً این جریان به عرصه سیاسی افغانستان بازگشته و در حال حاضر، مجددا،ً بخشی از خاک افغانستان را به سیطره خود درآورده است. پرسش پژوهش حاضر پیرامون چرایی و چگونگی بازتولید قدرت طالبان است. بدون شک این بازگشت با پیامدهای منفی منطقهای و بین المللی گستردهای همراه خواهد بود و این مسأله، ضرورت این پژوهش را دوچندان میسازد. طبق فرضیه، بازتولید قدرت طالبان تحت تأثیر توأمان عوامل درونی و بیرونی است. عواملی که ارتباط میان آنها، شکل گیری عادت واره را در پی داشته است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و کتابخانهای است و نظریه ساخت یابی تکوینیِ بوردیو به عنوان چارچوب نظری به کار گرفته شده است. یافتههای پژوهش نیز نشان از آن دارد که عادتوارههای متعدد قوم پشتون، به عنوان آبشخور فکری و عملی طالبان، در حال بازتولید خود هستند و از آنجایی که مسألهای نظیر انحصار حاکمیت سیاسی نزد قوم پشتون بنا بر مناسباتی، به عادتواره این قوم تبدیل شده، لذا بازتولید ساختار سیاسی و قدرت، صورت واقع پذیرفته است.
Taliban is subject of a current which happened in political and social geopolitics of Afghanistan in the last decade of the twentieth century, and their astonishing the aggressive, dogmatic, and dogmatic attitudes staggered the world. Taliban was apparently destroyed by US military intervention after it came to power in Afghanistan, but recently this current has returned to the political arena of Afghanistan and now it has again restored part of Afghanistan's territory. The research question is about why and how to reproduce the Taliban's power. Undoubtedly, this return will be accompanied with a wide range of negative regional and international consequences, which will doubled the necessity of doing the research. According to the hypothesis, the reproduction of the Taliban's power is influenced by both internal and external factors which led to the relationship between them and habit formation. The methodology of this research is of a qualitative and library type and Bourdieu's conceptual construction theory is used as a theoretical framework. Findings of the research also indicate that many Pashtun peoples' habituals, as the Taliban's intellectual and practical waterspire, are reproducing themselves, and since issues such as monopoly of political rule in the Pashtun folk, according to relationships, have become the commonplace of these people, therefore Reproduction of political structure and power is a reality.
https://journals.abru.ac.ir/article_35497_4ac5ea3fbe80af579fdc77a1a4168257.pdf
واژگان کلیدی: طالبان
پیر بوردیو
عادتواره
میدان
قدرت نمادین
سرمایه
Keywords: Taliban
Pierre Bourdieu
Habitual
square
Symbolic Power
capital
per
دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)
بحران پژوهی جهان اسلام
2981-1104
2019-02-20
5
3
105
129
10.2783.4999/QJPR.2003.1114.104
35498
Research Paper
جایگاه شورای همکاری خلیج فارس در رویکرد عربستان سعودی در قبال ایران
The Position of the Gulf Cooperation Council in Saudi Arabia's Approach to Iran
حسین پوراحمدی میبدی
h-porahmadi@sbu.ac.ir
1
یاسر قائمی
yassergaemi@yahoo.com
2
صابر قیاسی
ghiyasisaber@gmail.com
3
استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی
کارشناسی ارشد روابط بین الملل، دانشگاه شهید بهشتی، (نویسنده مسئول)
کارشناسی ارشد روابط بین الملل، دانشگاه شهید بهشتی
عربستان سعودی همواره سعی داشته است با استفاده از روشهای مختلف در مقابل جمهوری اسلامی ایران موازنه سازی کند و مانع از قدرت و نفوذ ایران در منطقه شود. یکی از ابزارهایی که عربستان سعودی برای مقابله با ایران از آن استفاده میکند موازنه سازی و سد نفوذ در چارچوب نهادی سازمانهای منطقهای از جمله شورای همکاری خلیج فارس است. عربستان سعودی با استفاده از نفوذ حداکثری در میان کشورهای عضو شورا و تثبیت رهبری ریاض بر شورا به دنبال این مهم است که از این نهاد منطقهای برای مقابله و موازنه سازی با ایران و جلوگیری از نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه استفاده کند و شکستهای خود در منطقه در برابر ایران را با افزایش گسترده و قدرت شورا و رهبری خود بر آن جبران کند. بنابراین سؤالی که برای این پژوهش مطرح است این است که؛ نقش شورای همکاری خلیج فارس در رویکرد عربستان در قبال ایران چگونه است؟ وفرضیه مقاله این است که شورای همکاری خلیج فارس به عنوان ابزاری در دست عربستان برای رقابت و تداوم مقابله با ایران به شمار میرود.
Saudi Arabia has always tried to counterbalance the Islamic Republic of Iran by using different methods and preventing Iran's power and influence in the region. One of the tools that Saudi Arabia uses to confront Iran is to balance and impede the institutional framework of regional organizations, including the Gulf Cooperation Council. Saudi Arabia, using the maximum influence among the member countries of the Council and the consolidation of Riyadh leadership on the council, is seeking to use this regional institution to counteract and counteract Iran's influence and prevent the Islamic Republic of Iran from penetrating the region, and its failures in The region will compensate for Iran with the broadening power and power of the council and its leadership over it. Therefore, the question posed for this research is: What is the role of the Gulf Cooperation Council in the Saudi approach to Iran? The article is that the Gulf Cooperation Council (GCC) is considered as a tool in Saudi Arabia to compete and continue to confront Iran.
https://journals.abru.ac.ir/article_35498_4dc2667ee0e7c4b314d159fe2b850695.pdf
واژگان کلیدی: شورای همکاری خلیج فارس
عربستان سعودی
ج.ا.ایران
موازنه سازی
تحولات عربی
جزایر سه گانه
Keywords: Gulf Cooperation Council
Saudi Arabia
JI Iran
Balancing
Arab Transformations
Triple Isles
per
دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)
بحران پژوهی جهان اسلام
2981-1104
2019-02-20
5
3
156
131
10.2783.4999/QJPR.2003.1115.105
35499
Research Paper
امنیت فرهنگی از منظر آیت ا... خامنه ای
Cultural Security from the point of view of Ayatollah Khamenei
رضا سیمبر
rezasimbar@hotmail.com
1
دانیال رضاپور
danyalrezapoor@gmail.com
2
استاد علوم سیاسی دانشگاه گیلان
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه گیلان
امنیت فرهنگی با توجه به رکن امنیت که همان هویت است، میتواند الگویی کارآمد جهت سوگیری سیاستها و استراتژیها را عرضه کند. مقاله حاضر با تمسک به خصائص و ظرفیت بیانات آیت ا... خامنه ای، سعی کرده احکام و اندیشههای ایشان را تجمیع و اصول ضوابط اسلامی امنیت را استنتاج و زمینه تکوین امنیت فرهنگی در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی ایران را فراهم آورد. این پژوهش با روش تبیینی و توصیفی و با ابزار گردآوری دادهها به صورت کتابخانهای سوال خود را این گونه مطرح میکند که مهمترین مولفههای امنیت فرهنگی از منظر آیت ا... خامنهای چیست؟ مهمترین یافتههای پژوهش حاکی از این است که با توجه به ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی که دارای ظرفیت بالقوهای از قدرت نرم میباشد؛ عوامل تقویت کننده امنیت فرهنگی از منظر ایشان را میتوان : تعلیم تربیت، استقلال فرهنگی، استفاده از هنر، سبک زندگی اسلامی و عوامل تهدید کننده: وابستگی فرهنگی، خود باختگی، بحران هویت، تهاجم فرهنگی و سلطه فرهنگی بیان کرد. در سازماندهی پژوهش بعد از تعاریف مختصر از مفاهیم پایهای تحقیق و ادبیات نظری، امنیت فرهنگی از منظر بیانات و رهنمودهای ایشان به عنوان موضوع اصلی پژوهش مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
Cultural security, considering the security pillar which is the same as identity, can provide an effective model for orientation of policy and strategies. The present article, by focusing on the characteristics and capacities of Ayatollah Khamenei's statements, has tried to integrate his sentences and thoughts and deduce the principles of Islamic security standards and provide the field of development of cultural security within the framework of the Islamic Revolution of Iran's discourse. The present research, by explanatory and descriptive method, and by using the tool for collecting data as a library, poses the question in such a way that what is the most important component of cultural security in the point of view of Ayatollah Khamenei? The most important findings of the research indicate that, by considering cultural nature of the Islamic Revolution which has the potential of soft power; the booster factors of cultural security from his point of view can be: education and training, cultural autonomy, use of art, Islamic lifestyle and threatening factors: cultural affiliation, self-deprivation, identity crisis, cultural invasion and cultural domination. In organizing the research, after brief definition of basic concepts of research and theoretical literature, then cultural security is discussed from the point of view of his statements and guidelines as the main subject of the research.
https://journals.abru.ac.ir/article_35499_b5855803297decf2eaa539c96b0c40ba.pdf
کلید واژگان: آیت ا... خامنه ای
امنیت
امنیت فرهنگی
انقلاب اسلامی ایران
قدرت نرم
Key Words: Ayatollah Khamenei
Security
cultural security
Islamic Revolution of Iran
soft power
per
دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)
بحران پژوهی جهان اسلام
2981-1104
2019-02-20
5
3
157
181
10.2783.4999/QJPR.2003.1116.106
35500
Research Paper
فرایند هژمونی گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی از خرداد 1342 تا خرداد 1360
The Hegemony Process of Faithful Political Discourse of Islam from June 1962 to June 1981( Khordad 1342 to Khordad 1360)
ناصر پورحسن
n.pourhassan1303@gmail.com
1
بهنام جلیلی
behnamjalili1991@gmail.com
2
هیأت علمی
دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی
انقلابها را میتوان در سطوح ریشهها و دلایل؛ روندها ؛ پیامدها و نتایج تحلیل کرداین مقاله بر موضوع ریشههای گفتمانی شکل گیری انقلاب و نیز روند گذار به نظام پساپهلوی متمرکز شدهاست. انقلاب اسلامی حاصل رقابت گفتمانهای چپ، پهلویسم، اسلام سیاسی فقاهتی و ملی گرایی است که برای رسیدن به مقام هژمونی چندین دهه با هم منازعه داشتند. رقابت و منازعات گفتمانی دهههای1340تا 1360 بازه زمانی این مقاله را تشکیل میدهد. در این نوشتار با به کارگیری چارچوب نظری-روشی گفتمان به چراییِ یک برجستهسازی و پیروزی و یک به حاشیهرانی و شکست پرداخته است. چگونه گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی در منازعه گفتمانیِ رخدادهای مرتبط با انقلاب در مقایسه با گفتمان ملیگرای سیاسی-مدنی از خرداد 1342 تا خرداد 1360برجسته شد؟ پاسخ این پرسش در قالب این فرضیه صورتبندی شدهاست:گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی با برقراری تناسب بین استراتژی و کانونهای ابژهساز و ابژههای گفتمانی و به کارگیری استراتژیها و تاکتیکهای(تکنولوژی)برجستهسازی و به حاشیهرانیِ سختافزاری و نرمافزاریِ قدرت و همچنین به پشتوانه سوژگی امام خمینی، بیناگفتمانی استعاری و اسطورهای را مفصلبندی کرد و در نهایت برجسته شد و هژمونی یافت اما گفتمان ملیگرا به دلیل عدم برخورداری از موارد مذکور به حاشیه رانده شد و شکست خورد. فرضیه این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی پردازش شدهاست.
Revolutions can be analyzed at the levels of roots and reasons, trends, and consequences. This paper focuses on the discursive roots of the formation of the revolution as well as the transition process to the post-Islamic world. The Islamic Revolution is the result of rivalry of the leftist discourses, Pahlavism, faithful political Islam, and nationalism, which had conflicts over decades to achieve hegemony. Competition and Discourse Dialogue from the years 1340 to 1360 form the basis of this paper. In this paper, using a theoretical-methodological framework of discourse provides why it is a highlighting and victory, and one has been marginalized and defeated. How did the faithful political discourse of events associated with the revolution in comparison with the civil-political nationalist discourse from June 1342 to June 1981 (Khordad 1342 to Khordad 1360)? The answer to this question is in the form of this hypothesis: the discourse of Faithful political science is emphasized by establishing the proportion between the strategy and the founders of the objecter and the discursive objects and the application of strategies and highlighting tactics (technology)and marginalization of the software and hardware of the power as well as the support of Imam Khomeini's subjectivity, interlaced metaphorical and mythological metaphoricalism and eventually emerged and found hegemony, but nationalist discourse, due to the lack of cases The aforementioned was marginalized and defeated. The hypothesis of this paper has been processed by descriptive-analytical method.
https://journals.abru.ac.ir/article_35500_db82ab0287c78fcb36047c5786012110.pdf
کلیدواژگان: «اسلام سیاسی فقاهتی»
«ملیگرا»
«منازعات گفتمانی»
«استراتژیقدرت»
«هژمونی»
Key Words: '' Faithful political Islam ''
'nationalist'
'discourse conflicts'
' 'power strategy' '
' hegemony ''