دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11045220180622Critical Review of Post-Modernity Supporters in Iranبررسی انتقادی موافقان فرا تجدد در ایران9373280210.2783.4999/QJPR.2003.1110.111FAعلی شیرخانیدانشیار علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی قممهدی رحیمیپژوهشگر علوم سیاسیJournal Article20180404Postmodernism is more known as a school of thought and a form of thought which has a philosophical critique on the great narratives in the scientific community. Therefore, our interpretation of this category is similar to the point of view of James Ford who denotes postmodernism as a "theoretical discourse." Now, this trend which has a serious place in the historical pathway of Western thought, has come to Iran such as many other currents of thought so that, today's research in the field of postmodernism is considered as one of the most important current trends in contemporary Iran. Accordingly, knowing the flow of supporters, presence of postmodernism in Iran and its consequences are the main subject of the present article. In this regard, the views and attributes related to this process are examined firstly, and then consequences of this presence such as postmodernist traditionalism, dominance of relativism logic, preservation and negation of the present situation, growth of nihilism, and questioning and thinking enthusiasm are mentioned.<br />The present paper examines the extent and state of postmodernism in Iran and explores the foundations of its intellectual supporters, to seek the answer of this question that each of the accordant currents which have been effective by benefiting from this school in its strengthening and bolding and its life has defined in relation to this new situation, what are the political-intellectual consequences in the Iranian society?<br />The crucial results of studying the problem are as follows:<br />a.The selective use of postmodernist methodological tools to achieve the accordant currents flawed postmodernism presence as incomplete and quasi-postmodernism.<br />b.The consequences of this process, regardless of the growth or decline of tradition, maintenance or rejection of the present situation, dominance of relativism and growth of unfoundedness, whose emergence is not dependent on geographic locations and particular intellectual and specific conditions, can have other consequences specific to the ecosystem. This issue has become apparent in Iran with a "convergence of thinking."<br /> <strong>پستمدرنیسم بیشتر به عنوان یک مکتب فکری و شکلی از اندیشه که نقدی فلسفی بر کلان روایتها دارد، در جامعه علمی شناخته می شود. بنابراین تعبیر ما از این مقوله، همانند نظرفردریک جیمسون است که از پستمدرنیسم به منزلة یک «گفتمان نظری» یاد میکند. حال این جریان که جایگاهی جدی در سیر تاریخی تفکر غرب یافته، همچون بسیاری دیگر از جریانهای فکری به ایران راه یافته بهطوری که امروزه کنکاش در مسائل پست</strong><strong>مدرنیسم یکی از جریان</strong><strong>های مهم اندیشگانی در ایران معاصر محسوب می</strong><strong>شود. بر این اساس جریانشناسی موافقان حضور پستمدرنیسم در ایران و پیامدهای حاصل از آن، موضوع اصلی مقاله حاضر را تشکیل میدهد. در این خصوص ابتدا دیدگاههای موافق و شاخصههای منتسب به این جریان بررسی شده، سپس پیامدهای ناشی از این حضور همچون سنت انگاری پست مدرنیستی، حاکم شدن منطق نسبیت باوری، حفظ و نفی وضع موجود، رشد نیهیلیسم و شوق پُرسش و اندیشیدن بیان میشود. مقاله حاضر با بررسی میزان و چگونگی حضور پستمدرنیسم در ایران و کاوش پایههای فکری موافقان آن، در پی یافتن پاسخ به این پرسش است که هر کدام از جریانهای موافقی که با بهره بردن از این مکتب، در تقویت و پررنگی آن مؤثر بودهاند و حیات خود را در نسبت با این وضعیت جدید تعریف کردهاند، چه پیامدهای فکری- سیاسی در جامعه ایرانی بدنبال داشتهاست؟</strong><br /><strong>نتایج حاصل از بررسی مسئله مورد اشاره به قرار ذیل است:</strong><br /><strong>الف. استفاده گزینشی از ابزارهای روششناختی پستمدرنیسم برای نیل به مقصود در جریان های موافق، حضور پستمدرنیسم را ناقص و به صورتی شبهپست مدرن درآورد. </strong><br /><strong>ب. پیامدهای این جریان، فارغ از رشد و یا افول سنت، حفظ یا نفی وضع موجود، حاکم شدن نسبیتباوری و رشد بیمبنایی که ظهور و بروزشان وابسته به مکانهای جغرافیایی و شرایط فکری و خاص نمی باشد، میتواند پیامدهای دیگر مختص زیست بوم ، داشته باشد. این امر در ایران با «رویآوری به تفکر» نمایان شد.</strong><br /><strong> </strong>https://journals.abru.ac.ir/article_32802_188524bb4e8b3e9d362832c0074b548f.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11045220180622The Origins of Intra-organizational Violence in Mojahedin Organization (1973-1977) in Hannah Arendt `s ideasریشهیابی خشونتهای درونی سازمان مجاهدین خلق ایران (56-1352) در پرتو آراء هانا آرنت39583280310.2783.4999/QJPR.2003.1110.122FAقدرت احمدیاناستادیار روابط بین الملل دانشگاه رازیمحمد شمس الدین عبداللهی نژاددانشجوی دکتری مسایل ایران دانشگاه تهرانسجاد احمدیاندانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20180409Mojahedin-e-Khalq Organization involved in internal violence and many assassinations during 1973-1977, some of the most known were the assassination of Majid Sharif Vaghei and Morteza Samadie Labbaf. Although all of this violence cannot be proved ideological by historical evidence, but this conflict between the Marxist members and religious members, is an interesting subject in the history of Iranian armed movements. This article looks for the reason and quality of these happenings in the Hannah Arendt`s Theory of Totalitarianism. <br /> <strong>سازمان مجاهدین خلق ایران طی سالهای 1352 - 1356خورشیدی، درگیر خشونتها و ترورهای داخلی متعددی شد که از مشهورترین آنها میتوان به ترور مجید شریفواقفی و مرتضی صمدیه لباف اشاره نمود. هرچند با اتکا به اسناد تاریخی موجود، نمیتوان ایدئولوژیک بودن همۀ این خشونتها را تأیید کرد، اما این برخورد طیف مارکسیست سازمان با اعضای مذهبی، موضوعی قابلتوجه در تاریخ جنبشهای مسلحانۀ ایران معاصر بهشمار میرود. این پژوهش در پی واکاوی چرایی و چگونگی این ماجرا در پرتو نظریۀ توتالیتاریسمهانا آرنت است.</strong><br /> <br /> https://journals.abru.ac.ir/article_32803_905bc695c42744cb64e851e217b09eed.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11045220180622Salafi Geoculture and Geolpolitics in Iranژئوکالچر، سلفیگری و ژئوپولیتیک در ایران59943280410.2783.4999/QJPR.2003.1110.133FAعلی امیریاستادیار جغرافیای سیاسی ، دانشگاه لرستانعلی فلاح نژاداستادیار روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آبادJournal Article20180421Geoculture is one of the basic fields of geopolitics that studies culture and politics interface. Cultural geography of a region, considering time and place, makes a specific geoculture. Cultural features such as religious, linguistic and ethnic identity can play an important role in this area. Religion is one of the main elements of cultural identity that has proved its impact on culture in different situations. Salafism as a religious- political doctrine in Islam tries to form its special geoculture relative to its goals so it influences internal and external geoculture of the countries of the region. Iran as a Shiite country and opposed to extremist Salafism, is not an exception in this regard. Because not only Iran has an Islamic identity, it is influenced by Sunni regions inside the country which is affects its internal geoculture and causes insecurity. This article shows that Salafism in Iranian internal geopolicy has formed new players that has caused religious sectarianism and ethnic challenges in Sunni provinces. These events are threatening national security. The new players try to cooperate with Iran`s regional and extra-regional rivals.<br /> <br /> <strong>ژئوکالچر از مبانی تئوریک حوزه مطالعات ژئوپولیتیک میباشد که درصدد فهم و تحلیل تأثیرات متقابل سیاست و فرهنگ میباشد. جغرافیای فرهنگی هر ناحیة جغرافیایی با توجه به شرایط زمانی و مکانی و... ژئوپولیتیک خاص خود را رقم میزند. ویژگیهای فرهنگی از قبیل هویت مذهبی، زبانی، قومی و... میتوانند بسترساز بازیهای سیاسی ویژهای گردند و بازخوردها و خروجیهای سیاسی خاصی را در پی داشته باشند. مذهب یکی از عناصر اصلی هویت فرهنگی میباشد که در زمانها و مکانهای مختلف تأثیرات و ارتباط خود را با سیاست به روشنی نشان داده است. سلفیگری به عنوان نوعی مرام مذهبی- سیاسی در دین اسلام از موارد روشن مذهبی است که سعی دارد تا ژئوپولیتیک متناسب با اهداف و آمال خود را شکل دهد و به همین دلیل ژئوپولیتیک درونی و بیرونی کشورهای جهان اسلام و بخصوص کشورهای خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داده است.کشور ایران به عنوان کشوری شیعه مذهب و مخالف با سلفیگری افراطی، از کشورهایی است که از این وضعیت مستثنی نمیباشد؛ چرا که علاوه بر دارا بودن هویت دینی اسلامی، در نواحی جغرافیایی پیرامون خود، دارای هویت مذهبی اهل سنت میباشد که در موارد بسیار از سلفیگری متأثر شده و زمینه ساز ناامنی و شکلگیری ژئوپولیتیک درونی چالش برانگیزی بودهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد سلفیگری در عرصه ژئوپولیتیک درونی ایران، باعث شکلگیری بازیگرانی شده است که زمینهساز فرقهگرایی مذهبی و تقویت کنندة تحرکات قومی در نواحی و استانهای سنینشین بودهاند که این امنیت عمومی و ملّی را به چالش کشیده است. این بازیگران محلی در عرصه ژئوپولیتیک بیرونی سعی در پیوند با رقبای منطقهای و فرامنطقهای جمهوری اسلامی ایران دارند تا به اهداف خود برسند.</strong><br /> https://journals.abru.ac.ir/article_32804_ce1792523a58650c5056871b70797067.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11045220180622Justice in the Political Thought of Imam Musa Sadrعدالت در اندیشه سیاسی امام موسی صدر1541233280810.2783.4999/QJPR.2003.1110.144FAشریف لک زاییدانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20180407One of the most important contemporary thinkers who has considered the issue of justice in both comment and action is Imam Musa Sadr. In Lebanon, He tries to establish a strong foundation for the realization of justice theoretically, and especially social justice, political justice and economic justice, on the other hand, in practice, he also performs some actions and deeds that lead to improve the Lebanese Shi'ites who were humiliated and lost their dignity as a very week and poor tribe in to an established community in Lebanon so that they are able to influence on both their own fate and the fate of their community.<br />Indeed, the emphasis of Imam Musa Sadr has been on the issue of justice and attempt to realization of it in the Lebanese society, regardless of the present plurality. From this point of view, he defends the existence of balanced government that can properly distribute the facilities in the diverse Lebanese society. However, the question is how can justice in Imam Musa Sadr's thought have an effective and live presence in the society? It seems that in Imam Musa Sadr's view, justice, in addition to being an individual problem, is also promoted by him as a social and political issue, and has a very strong and steady link with faith as a belief subject. Therefor he states that "moderation and justice are two inseparable Islamic principles that we ask God to obtain them. (Sadr, 2011: 107) in addition, "moderation in behavior and in life and avoiding extremes are essential conditions for people survival." (Sadr, 2011: 145). Thus, Imam Musa Sadr, tried to expand the issue of justice in the Lebanese community by the faith and knowledge support, in this way, along with other tribes, he tries to improve deprived Lebanese Shiite in terms of social, political, cultural and economic.<br /> <strong>یکی از مهمترین متفکرین در دورۀ معاصر که به بحث عدالت در نظر و عمل توجه داشته امام موسی صدر است. ایشان در لبنان سعی میکند هم به لحاظ نظری، بنیاد قویای را برای تحقق عدالت و به خصوص عدالت اجتماعی، عدالت سیاسی و عدالت اقتصادی پی ریزی کند و از طرفی در عمل هم اقدامات و کارهایی صورت میدهد که منجر میشود به اینکه شیعیان لبنان به عنوان یک طایفۀ بسیار ضعیف، فقیر، تحقیر شده و کرامت از دست داده، ارتقا پیدا کنند و به عنوان یک قشر جا افتاده در لبنان مورد توجه قرار گیرند و بتوانند هم در سرنوشت خود و هم در سرنوشت جامعه</strong> <strong>خود تأثیرگذار باشند.</strong><br /><strong>پرسش این است که عدالت در اندیشه امام موسی صدر چگونه میتواند در جامعه حضوری زنده و اثربخش داشته باشد؟</strong><br /><strong>فرضیه مقاله این است که به نظر میرسد در نگاه امام موسی صدر، عدالت، افزون بر این که مسألهای فردی است اما همچنین به عنوان مسألهای اجتماعی و سیاسی نیز نزد وی ارتقا میباید و پیوند بسیار محکم و استواری با ایمان به مثابه یک امر اعتقادی دارد. </strong><br /><strong> </strong>https://journals.abru.ac.ir/article_32808_8295aad729c5aae82df2af9c324ea6b1.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11045220180622Salafism from Meaning to Incorrect Basicsسلفی گری از معنا تا برداشتهای نادرست مبانی1731553280910.2783.4999/QJPR.2003.1110.155FAمحمود علیپور گرجیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه آیت اله بروجردی (ره)0000-0002-2356-0786شادی شعبانیکیادانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه آیت اله بروجردی (ره)،Journal Article20180412Today, what is famous as Salafism in the idiomatic meaning; returns to a stream in the history of Islam that known themselves as follower of righteous Salaf in catching Islam religion; and in their actions, behaviors and beliefs try to follow predecessor and past of the Prophet of Islam (PBUH), companions and the followers. The historical and theoretical roots of the Salafi-Takfiri current mainly refer to Sunni thought in the form of Hadith people and Hanbali religion. The semantic thought and viewpoints of Ahmed Bin Hanbal in comparison to other Islamic religion that knows all of them as Orientalist, were the first source of Salafi Violence. After him, Ibn Taymiyyah and Mohammad bin Abdul Wahab, had important contribution in the emergence of violent sectarianism and at last Wahhabism. The basic question of the present research is that "What have been the effects of misconception of the Takfir's , Apostasy and Jihad concept on thoughts and actions of takfiris about killing? The obtained findings from processing the hypothesis show that takfiris tended to violence in regarding to Salafi jurisprudential principles, the misconceptions about takfir and apostasy, and lack of proper understanding of the concept of Jihad. Salafis groups by misconception about the meaning of takfir and apostasy and Jihad; by wrong view to this concept, have been caused to create a kind of duality and violent wars in Islamic world. This kind of situation has created cynical look and militant from Islam religion in the world and also massacre of large group of innocent people who are known as guilty in the inference of Salafis groups. The present study has been processed by descriptive-analytical method.<br /><strong> </strong><strong>آنچه ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﺭ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺍﺻﻄﻼﺣﯽ ﺑﻪ ﺳﻠﻔﯽﮔﺮﯼ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺟﺮﯾﺎنی ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﺎﺯ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺗﻤﺴﮏ ﺑﻪ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﯿﺮﻭ ﺳﻠﻒ صالح میدانند؛ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻋﻤﺎﻝ، ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﺧﻮﺩ، ﺳﻌﯽ ﺑﺮ ﺗﺎﺑﻌﯿﺖ ﺍﺯ سلف و گذشته یعنی ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻼﻡ (ﺹ)، ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻭ ﺗﺎﺑﻌﯿﻦ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺭﯾﺸﻪﻫﺎﯼ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﻭ ﻧﻈﺮﯼ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺳﻠﻔﯽ - ﺗﮑﻔﯿﺮﯼ ﻋﻤﺪﺗﺎً ﺑﻪ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪﯼ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﺍﻫﻞ ﺣﺪﯾﺚ ﻭ ﻣﺬﻫﺐ ﺣﻨﺒﻠﯽ ﺑﺎﺯ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ. ﺗﻔﮑﺮ ﻧﺺ ﮔﺮﺍﯾﺎﻧﻪ ﻭ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩﻫﺎﯼ ﺍﺣﻤﺪﺑﻦ ﺣﻨﺒﻞ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺪﻋﺖﮔﺮﺍ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﺪ، ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﺧﺸﻮﻧﺖﮔﺮﺍﯾﯽ ﺳﻠﻔﯽ ﺑﻮﺩ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﺑﻦ ﺗﯿﻤﯿﻪ ﻭ ﻣﺤﻤﺪﺑﻦ ﻋﺒﺪﺍﻟﻮﻫﺎﺏ، ﺳﻬﻢ مهمی ﺩﺭ ﻇﻬﻮﺭ ﻓﺮﻗﻪﮔﺮﺍﯾﯽ ﺧﺸﻮﻧﺖﻃﻠﺐ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ، ﻭﻫﺎﺑﯿﺖ ﺑﺎﺯﯼ ﮐﺮﺩﻧﺪ.سوال اصلی این پژوهش این است که «برداشتهای غلط از تکفیر، ارتداد و مفهوم جهاد، چه تاثیری در اندیشه و عملکرد تکفیریها درباره کشتار داشته است؟» یافتههای حاصل از پردازش فرضیه حاکی است که « تکفیریها با توجه به مبانی فقهی سلفیها، برداشتهای غلط از تکفیر و ارتداد و عدم تلقی درست از مفهوم جهاد، به خشونت گرایش پیدا کردند.» گروههای سلفی با برداشتهای نادرستی که نسبت به مفاهیم تکفیر، ارتداد و جهاد دارند؛ با نگاهی غلط به این مفاهیم، باعث بروز نوعی دوگانگی و جنگهای خشونتطلبانه در جهان اسلام شده اند. چنین وضعیتی باعث ایجاد نگاه بدبینانه و جنگطلب از دین اسلام در جهان و همچنین کشتار وسیعی از افراد بیگناهی شده است که در استنباط گروههای سلفی گناهکار شناخته میشدند. پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی پردازش شده است.</strong><br /> https://journals.abru.ac.ir/article_32809_1552f049fe12b4399eaf2c62b2176a35.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11045220180622Roots, Formation Factors and Outcomes of Tyranny From the Point of View of the Holy Qur'anریشهها، عوامل شکلگیری و عاقبت طاغوت از منظر قرآن کریم1751963281010.2783.4999/QJPR.2003.1110.166FAمسعود پورفرداستادیار علوم سیاسی و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهمحمد باقریدانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه یاسوج0000-0002-0246-0153علیرضا نایج0000-0003-0926-1402Journal Article20180408Tyranny is a religious and Qur'an term that consists of individual, social, and also political, economic, and cultural dimensions. Tyranny appears under certain circumstances and in a particular context as denied phenomenon. And since it was the possibility of its appearance in all times and places and it has negative individual and social consequences, so its familiarity becomes necessary. Qur'an, as the "statement of the whole object", has spoken about Tyranny in the best way and provided the foundation fields, consequences, and ways of dealing with it. This research seeks to create an appropriate context for a better understanding of the concept of Tyranny and way of dealing with it by using exploratory method.<br /> <br /> <strong>طاغوت، اصطلاحی دینی و قرآنی است که ابعادی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را در بر میگیرد. طاغوت به عنوان پدیدهای مذموم، تحت شرایطی و در بستری خاص ظهور و بروز مییابد و از آنجا که در تمامی زمانها و مکانها امکان پدیداری آن وجود داشته و تبعات منفی فردی و اجتماعی به همراه دارد، شناخت آن ضروت دارد. قرآن به عنوان «تبیان کل شی»، به بهترین نحو به طاغوت پرداخته و زمینههای شکلگیری، تبعات و نحوه مبارزه با آن را عرضه کرده است. تحقیق پیش رو با بهرهگیری از روش اکتشافی </strong><strong>به دنبال ایجاد زمینه مناسب بـرای درک بـهـتـر مفهوم طاغوت </strong><strong>و چگونگی مواجهه با آن میباشد.</strong><br /><strong> </strong>https://journals.abru.ac.ir/article_32810_54b0dc3e8d3f9200d52377386d445999.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11045220180622Politics in Attar's Works, Especially in Manteq Teyrظرفیت سنجی سیاست در آثار عطار بویژه در منطق الطیر1972213281110.2783.4999/QJPR.2003.1110.177FAرضا عیسی نیااستادیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20180411The author of the present paper has attempted to answer this question according to Spragnan's method, whether Attar’s thought and behavior can be pursued in the form of a policy? Therefore, it is believed that Sheikh Faraddin Attar, before everything, has spoken from humans lost and his environment to murder and robbery and to the rulers' irregularities and oppression. (it means that it starts by observing the failures and irregularities) but because observing improbity of the present situation does not make a remedy for any pain, so roots and causes of the improbity are also addressed. He asks himself if the circumstances are irregular, what its reasons are. Is the root of the problem, general and related to the society, or is it individual? He sees the problem as twofold, and after understanding the problem moves toward the desired and optimal society to determine which society is happy and healthy. Attar attempts to arrive to an optimal society to make a remedy for the contemporary people, which is "painless" with the same human beings, those people who are divided into twelve types of humans in his typology in the form of code and birds symbol.<br />These people should be hurt and reach to self-knowledge in order to be free from painlessness, irresponsibility, unkindness, attachment, extreme obsession, solitude, despair, captive of unstable love and comfort. He wants that obedient and commander beings from the present human beings who have the mentioned characteristics in the symbols. For this reason, it looks for the solution to release from suffer in human being. Although Attar's pain is a mystic pain, not intellectual pain, it means that the pain itself is awareness to achieve and to be united and fading away in God, not the reflection of external pains in awareness; therefore, he advised both commander and people to be hurt to be guided.<br /> <strong>نویسنده مقاله تلاش کرده است براساس روش اسپریگنز به این سؤال</strong> <strong> پاسخ دهد که آیا اندیشه عطار و رفتارش در قالب سیاست قابل پیگیری میباشد؟ از اینرو براین باور است که شیخ فرالدین عطار قبل از هرچیز از گمشدهگی انسان و فضای محیطش به قتل و غارتها به بینظمیها و ظلم حکام می</strong><strong>پردازد(یعنی ابتدا از مشاهده خرابیها و بی نظمیها میآغازد) ولی چون مشاهدهِ صرفِ نادرستی ِوضع موجود، هیچ دردی را دوا نمیدهد به علل و ریشه نادرستیها نیز پرداخته است او از خود میپرسد اگر اوضاع نامرتب است دلایل آن چیست؟ آیا ریشه مشکل، عام و مربوط به جامعه است یا اینکه فردی است؟ او مشکل را دو سویه میبیند و بعد از فهم مشکل بسوی جامعه مطلوب و مورد نظرش گام برمیدارد که جامعه خوشبخت و سالم کدام است؟ عطار برای رسیدن به جامعه مطلوب تلاش میکند که«درد» مردمان همعصرش را که «بی دردی» است درمان کند آنهم با همان انسانهای موجود؛ انسانهایی که در تیپ شناسی وی در قالب رمز و نماد مرغان به دوازده تیپ از انسان تقسیم میشود و این انسانها جهت رهایی از بیدردی، بیمسؤلیتی، بی مهری، دلبستگی، وسواس افراطی، ناتوانی، عزلت نشینی، اسیر عشقه ای ناپایدار و راحت طلبی؛ باید دردمند شوند و به خودشناسی برسند او میخواهد فرمانروا و فرمانبر از همین انسانهای موجود که دارای ویژگیهای مذکور در نمادها هستند شروع کنند. به همین منظور است که راه رهایی را در دردمند شدن انسان چاره اندیشی میکند. اگر چه درد عطار درد عارفانه است نه درد روشنفکرانه یعنی خود درد برای او آگاهی است آنهم برای رسیدن و یکی شدن و محو شدن در حق؛ نه انعکاس دردهای بیرونی در خودآگاهی؛ از اینرو هم به حاکم و هم به مردم توصیه میکند دردمند باشند تا هدایت شوند.</strong><br /><strong> </strong>https://journals.abru.ac.ir/article_32811_1d456494e16e25c0fc9294869dd307ed.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11045220180622A Study on the Identity of the New Middle Class in Iran in Last three Decades Since the Islamic Revolutionسیری بر هویت طبقه متوسط جدید طی سه دهه بعد از انقلاب در ایران851213282110.2783.4999/QJPR.2003.1110.188FAعلیرضا ازغندیاستاد علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی -واحد علوم و تحقیقات تهرانعلی فلاح نژاداستادیار روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آبادJournal Article20180411All of the authorities believe that the incomplete process of forming a new social middle class is one of the reasons that prevent the growth of democracy in developing countries. On the other hand, many experts in political science and some Iranian sociologists believe that Iranian middle class have not passed the historical and economic development as European middle class that came out of bourgeois class so we don’t have a social middle class in Iran. On the other hand, one can ask that how we can name the social class that have immigrated from rural areas and small cities into large cities and have worked in bureaucratic systems and have changed their consuming habits, lifestyles and social and political concerns since Reza Pahlavi. Can we name them a kind of social middle class that are different from new social classes because the modernization process in Iran was obligatory, so their practice as a critic and a dynamic social class in social and political development is not similar to that of new middle class? Another question is that whether the existence of this social group can form dignity and some demands for them? Can these demands affect social and political events? This article tries to study the identity of this new middle class in Iran in last three decades and their role in Iran`s political development.<br /> <strong>عموم نظریهپردازان و متفکران علم سیاست بر این باورند که یکی از دلایل عدم رشد دموکراسی در کشورهای در حال توسعه، روند شکلگیری ناقص طبقه متوسط جدید است. همچنین از سویی، بسیاری از کارشناسان علوم سیاسی و جامعه شناسان ایرانی بر این اعتقادند که اساساً در جامعهی ایرانی طبقهی متوسط جدید، آن روند تاریخی و تحولات اقتصادی را که اروپا سپری کرده و از دل طبقه بورژوازی چنین طبقهای شکل گرفته را سپری نکرده است؛ پس اساساً ما طبقهای به نام طبقهی متوسط نداریم. از سویی این پرسش مطرح میگردد که قشرهایی که طی مهاجرت از روستا و شهرهای کوچک به سوی شهرهای بزرگ و کار در سیستمهای دیوان سالاری و اداری از زمان رضا پهلوی تا کنون گسیل داشته شدهاند و طی آن، نحوهی مصرف و شیوه و سبک زندگی شان و دغدغههای اجتماعی و سیاسی با قشرهای دیگر متفاوت است، چه هویتی میتوان برای آنها قائل شد؟ آیا بایستی این قشر را طبقه متوسطی نامید که فرم و شکل ظاهری آنها به دلیل آمرانه بودن نوسازی در ایران از دوره پهلویها، شباهت به طبقه متوسط جدید دارد، ولی عملکرد و کارکرد آن بعنوان طبقهای منتقد تحولات جامعه و پویا در امر توسعه سیاسی شباهت کمتری به طبقه متوسط جدید دارد؟ از سویی دیگر این سوال مطرح میگردد که آیا شکل گیری چنین طبقهای حتی در ظاهر، شأنیت و مطالباتی را به همراه نمی آورد و این مطالبات تاثیراتی را بر تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه بر جای نمی گذارد؟در این مقاله تلاش شده با بررسی هویت طبقه متوسط جدید در سه دههی پس از انقلاب به بررسی نقش این طبقه در توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی ایران در این دوره پرداخته شود.</strong><br /><strong> </strong>https://journals.abru.ac.ir/article_32821_067211625449b2812b006bb987b6ba74.pdf