دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11046420191222Ethnic cohesion in Sistan and Baluchistan province and its relationship with political participation in the 2021 Iranian presidential electionsانسجام قومی در استان سیستان و بلوچستان و رابطه آن با مشارکت سیاسی در انتخابات 1400 ریاست جمهوری اسلامی ایران11924207610.2783.4999/QJPR.1910.1095.01FAمهدی بیگدلواستادیار، جامعه شناسی سیاسی ، دانشکده فارابی، تهران، ایران.Journal Article20191006The purpose of the present study is to study ethnic cohesion in Sistan and Baluchistan province and its relationship with political participation in the 2021 Iranian presidential elections. The research method was descriptive-analytical, and the results showed that although there is a good relationship between the province's youth cohesion and political participation in the 2021 presidential elections, this relationship is moderate and other interventional variables have an effective relationship with this partnership. Due to the positive relationship between the two variables and the increase in ethnic cohesion in the province, the level of political participation can be increased to some extent. In other words, strengthening the sense of belonging to the ethnicity, facilitating and strengthening interpersonal communication in society, increasing family solidarity, and strengthening their supervision over children can partially increase the level of political participation (A willingness to political participation, support for political activities and carry out political activities) in the presidential election in Iran.هدف پژوهش حاضر بررسی انسجام قومی در استان سیستان و بلوچستان و رابطه آن با مشارکت سیاسی در انتخابات 1400 ریاست جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد هرچند رابطه مناسبی بین انسجام قومی جوانان این استان با مشارکت سیاسی در انتخابات 1400 ریاست جمهوری برقرار است، ولی این رابطه در حد متوسطی بوده و دیگر متغیرهای مداخلهگر نیز با این مشارکت رابطه مؤثری دارند. به دلیل رابطه مثبت دو متغیر با افزایش انسجام قومی در استان میتوان تا حدودی سطح مشارکت سیاسی را افزایش داد، به عبارتی تقویت احساس تعلق به قوم، تسهیل و تقویت ارتباطات بین فردی در جامعه، افزایش همبستگی خانوادگی و تقویت نظارت آن بر فرزندان تا حدودی میتواند سطوح مختلف مشارکت سیاسی (تمایل به مشارکت سیاسی، حمایت از فعالیتهای سیاسی و انجام فعالیتهای سیاسی) در انتخابات ریاست جمهوری در ایران را افزایش دهد.https://journals.abru.ac.ir/article_242076_d3cc22471e1b1f66005624b3b123b6af.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11046420191222Political Party from the View of Weberتحزب از منظر وبر11524275810.2783.4999/QJPR.1707.1038.02FAمردان حیدریدکتری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20170713The purpose of the present study is to review political parties from the view of Weber. The method of study is descriptive-analytic and the results showed that from the perspective of Weber, political party is the result of impersonalizing affairs in the realm of competition to gain power, which requires the social action model of purpose rationality and, with respect to previous explanations, the social action model of value rationality among party activists. Other models of traditional and affective social action can not substantiate political parties and their related activities. In other words, in order to form proper political parties, purpose rationality action should replace traditional action and value rationality action should replace affective action. As long as the action model among party activists is traditional and affective, this phenomenon faces some challenges.هدف پژوهش حاضر بررسی تحزب از منظر وبر است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که از نظر وبر تحزب برآیند غیرشخصی شدن امور در عرصه رقابت برای کسب قدرت میباشد که پیششرط آن الگوی کنش اجتماعی عقلانی معطوف به هدف و با توجه به توضیحات قبلی، الگوی کنش اجتماعی عقلانی معطوف به ارزش فعالان حزبی است. دیگر الگوهای کنش سنّتی و احساسی نمیتوانند مبنای تحقق تحزب و فعالیت حزبی باشند. به عبارت دیگر، جهت شکلگیری مناسب تحزب، کنش عقلانی معطوف به هدف باید جایگزین کنش سنّتی و نیز کنش عقلانی معطوف به ارزش باید جایگزین کنش احساسی شود. در شرایطی که الگوی کنش فعالان حزبی سنتی و احساسی باشد، این پدیده با چالشهایی مواجه خواهد بود.https://journals.abru.ac.ir/article_242758_30c852899bf02a63fc953205e4d6210f.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11046420191222The Attributes of Good Governance in the System of Ommat (Community) and Imāmat (Leadership)شاخصههای حکمرانی خوب در نظام امت و امامت11424454110.2783.4999/QJPR.2012.1132.03FAمحمدرضا عبداله نسبدانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانJournal Article20201205The purpose of the present study is to review the attributes of good governance in the System of Ommat (Community) and Imāmat (Leadership) from the view of Shahid Beheshti. The method of study is descriptive-analytic and the results indicate that good political system in Beheshti's view is based on the theory of Ommat-Imāmat so that there is a mutual relation between people and Imām and it is defined with the originality of the citizens' initial will. These two concepts have a bilateral relation and continue a developmental coexistence and finally, the model of good governance is created. In fact, the theory of Ommat-Imāmat is the basic foundation for the analysis of Dr. Beheshti's governance components which is regarded favorable due to admission of humans' innate rights such equality, freedom, and the rule of law as the most important attributes of governance. Therefore, it is so important and necessary to shed light on this model in the idea of Āyatollāh Beheshti: Firstly, it has a direct effect on the legitimacy and efficiency of the Islamic government and secondly, it is a favorable and effective method to expand and advertise the government model of the Islamic Republic because in the present time, models free of these attributes do not have much influence on the publicity of Islam.هدف پژوهش حاضر بررسی شاخصههای حکمرانی خوب در نظام امّت و امامت از دیدگاه شهید بهشتی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که ابتنای نظام سیاسی مطلوب بهشتی بر نظریه امت- امامت است، به شکلی که امت و امام دارای رابطهای متقابل و با اصالت ارادهی اولیهی شهروندان تعریف میشود. این دو مفهوم با رابطهی دوسویه، همزیستی استکمالی را طی میکنند و در نهایت الگوی حکمرانی خوب تولید میگردد. در واقع، تئوری امت- امامت مبنای اصلیِ تحلیل مولفههای حکمرانی دکتر بهشتی است که در این نظریه، با پذیرش حقوق ذاتی انسانها از جمله برابری، آزادی و قانونگرایی به عنوان مهمترین شاخصههای حکمرانی مطلوب محسوب میشود. بنابراین ضرورت و اهمیت تبیین این الگو در اندیشه آیتالله بهشتی چنان است که اولاً در میزان مشروعیت و کارآمدی نظام اسلامی نقش مستقیم دارد و در وهلهی بعد، روشی مطلوب و مثمر برای بسط و تبلیغ مدل حاکمیتی جمهوری اسلامی است، زیرا که در دوران کنونی، مدلهای خالی از این شاخصهها، تاثیرات چندانی در تبلیغ دین اسلام ندارد. https://journals.abru.ac.ir/article_244541_812401410ea4633e5a5149210a67a483.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11046420191222Bazargan foreign policy analysis in the framework of the components of national identityبررسی سیاست خارجی بازرگان براساس مولفه های هویت ملی24207710.2783.4999/QJPR.1510.1002.04FAحسین کریمی فردعضو هیات علمیJournal Article20151025The interim government's foreign policy was the development of ideas about the identity of the elite liberal Islamists particular reading this whole idea of the basic concepts like policy "religion and politics", "Islam and the West", Iran and Islam "and contrast the differences and reading with the dominant discourse leads to their separation from mainstream Islamic Republic.Bazagan emphasis on the of the end and the beginning of political behavior of revulution and Beginning political behavior basing on the principles of republicanism and pluralism in the political sphere - social post-revolutionary Iran<br /><br />Bazagan foreign policy in the context of foreign policy, international unit (the state) can be studied. In other words, foreign policy is considered the beginning of the revolution in two ways. Foreign policy framework and the government's foreign policy based on Islamic internationalism, that foreign policy is a Bazagan in the first category. The effect of these statements on the development of foreign policy is considered era Bazrgan.سیاست خارجی دولت موقت پیرامون انگاره های هویتی- معنایی نخبگان اسلام گرایان لیبرال حول قرائت خاص این طیف فکری از مفاهیم بنیادین سیاست مثل ارتباط "دین و سیاست"،"اسلام و غرب"،ایران و اسلام "و... تکوین یافت تفاوت و تضاد این قرائت با گفتمان مسلط منجر به انفکاک آنها از جریان اصلی جمهوری اسلامی شد. بازرگان بر پایان یافتن کردار و گفتار انقلابی و آغاز رفتار سیاسی ابتناء یافته بر اصول جمهوریت و تکثر گرایی در سپهر سیاسی – اجتماعی ایران پسا انقلاب تاکید داشت.<br />سیاست خارجی بازرگانی در چارچوب سیاست خارجی یک واحد بین المللی (دولت) قابل بررسی است. به عبارت دیگر سیاست خارجی در اوایل انقلاب به دو صورت قابل بررسی است. سیاست خارجی در چارچوب دولت ایران و دیگری سیاست خارجی برپایه انترناسیونالیسم اسلامی؛ که سیاست خارجی بازرگان در دسته نخست قرار می گیرد. در این پژوهش تاثیر این گزاره ها بر تکوین سیاست خارجی عصربازرگان مورد توجه قرار می گیرد.https://journals.abru.ac.ir/article_242077_53275305c92862716f0068bcbf3fa2da.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11046420191222Explain the foreign policy of the Islamic Republic of Iran Hassan Rohani
From the perspective of continuum theory of James N. Rosenauتبیین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره حسن روحانی از منظر نظریه پیوستگی جیمز روزنا24207810.2783.4999/QJPR.1601.1009.05FAعلی محمدیاندانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدانعلیرضا رضاییعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدانJournal Article20160125In this study, the concept of constructive and effective interaction with the world in general and its relationship moderation in foreign policy discourse Hassan Rouhani to be specifically examined. Because of the prominence and the rule of moderation in foreign policy discourse XI, James Rosenau continuity theory appears to be that because of the importance of international environmental and individual factors (ideas and personality Hassan Rohani ) is attached, As this is more relevant research. Accordingly, we have tried to use the analytical method and the use of library and store documents in the discourse of moderation and spiritual faith because of its domination of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran is considered. The authors believe that conditions such as severe sanctions adopted by the UN Security Council, Iran's security in international relations, reducing relations with neighboring countries, focusing on East and several countries in Latin American politics and Iran during Ahmadinejad and the ideas, slogans and special characters Hassan Rohani, Iran's foreign policy led to the dominant discourse moderation. In fact, foreign policy moderate to display a favorable image of the country internationally, so that would facilitate and provide the national interest.در پژوهش حاضر، مفهوم تعامل سازنده و موثر با جهان به صورت عام و ارتباط آن گفتمان اعتدالگرایی در عرصه سیاست خارجی دولت حسن روحانی به صورت خاص مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. به دلیل برجستگی و حاکم شدن گفتمان اعتدالگرایی در سیاست خارجی دولت یازدهم، به نظر میرسد نظریه پیوستگی جیمز روزنا به دلیل اهمیتی که برای عامل محیط بینالمللی و عامل فرد (اندیشهها و شخصیت حسن روحانی) قائل است، ارتباط بیشتری با عنوان این پژوهش دارد. بر این اساس سعی شده است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای و اسناد اینترنتی گفتمان اعتدالگرایی در دوره حسن روحانی و دلیل حاکم شدن آن بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران موردبررسی قرار گیرد. نویسندگان معتقد هستند شرایطی از جمله تحریمهای شدید اتخاذشده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، امنیتی شدن ایران در عرصه روابط بینالملل، کاهش روابط با همسایگان، متمرکز شدن سیاست نگاه ایران به شرق و چند کشور آمریکای لاتین و ... در دوره احمدینژاد و در نهایت اندیشهها، شعارها و شخصیت ویژه حسن روحانی به حاکم شدن گفتمان اعتدالگرایی بر سیاست خارجی ایران منجر گردید. در واقع، سیاست خارجی اعتدال گرا به دنبال نمایش چهره مطلوب از ایران در عرصه بینالمللی است تا از این طریق بتواند منافع ملی کشور را تسهیل و فراهم سازند.https://journals.abru.ac.ir/article_242078_af5ced97aec524d48978e3c03f678c40.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11046420191222Saudi Arabia's Approach to the Popular Change of Yemenرویکرد عربستان سعودی در قبال تحولات مردمی یمن24275310.2783.4999/QJPR.1707.1037.06FAحمید درجکارمند دانشگاه پیام نور یاسوجشهروز ابراهیمیدانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهانJournal Article20170703Yemen is considered to be one of the most fertile parts of the Arabian Peninsula, due to its geographic location and important ports and islands throughout the history of the region, and has filled out regional and international actors, and filled its history pages with various events. Saudi diplomacy and foreign policy are heavily influenced by the ideology of Wahhabism and oil and are therefore heavily concerned about Iran's growing influence in the region. On this basis, Saudi Arabia will try to eliminate Iran from the new equations formed in the region in any way possible and minimize its role. Yemen is one of the most important of these areas. Saudi Arabia considers it as its backyard. Saudi Arabia has considered the repression of Ansarullah and Shiite groups in Yemen as a direct threat from the Islamic Republic of Iran and has addressed military confrontation. The main question of the current research is that Saudi Arabia is following the approach taken by Yemen's popular transformation? The findings suggest that the Saudis, with goals such as limiting Iran, loosening the axis of resistance in the region, and preventing the overflow of Yemen's transformation into its eastern borders, in order to keep Yemeni weak and to keep it out Shiites of the country are taking power from sources. The methodology of this research is descriptive-analytic and it has been tried to investigate this issue based on the theory of aggressive realism.یمن یکی از حاصلخیزترین مناطق شبه جزیره عربستان به شمار میرود و به علت دارا بودن موقعیت خاص جغرافیایی و بنادر و جزایر مهم در طول تاریخ مطمع نظر بازیگران منطقهای و بینالمللی بوده و صفحات تاریخ این کشور را حوادث گوناگون پر کردهاست. دیپلماسی و سیاست خارجی دولت عربستان سعودی به شدت متأثر از ایدئولوژی وهابیت و نفت است و لذا به شدت نگران افزایش نفوذ ایران در منطقه است. بر همین اساس، عربستان سعودی سعی کرده و خواهد کرد تا به هر طریق ممکن، ایران را از معادلات جدید شکل گرفته در منطقه حذف کند و نقش آن را به حداقل کاهش دهد. یمن یکی از مهم-ترین این مناطق است. جایی که عربستان آن را به عنوان حیاط خلوت خود به حساب میآورد. عربستان سعودی، قدرتگیری انصارالله و گروههای شیعی در یمن را تهدید مستقیمی از سوی جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرده و به مقابله نظامی با آن پرداخته است. پرسش اصلی پژوهش حاضر آن است که عربستان سعودی در قبال تحولات مردمی یمن چه رویکردی را دنبال میکند؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سعودیها با اهدافی همچون محدودسازی ایران، سست کردن حلقههای محور مقاومت در منطقه و نیز جلوگیری از سرریز شدن تحولات یمن به مرزهای شرقی خود در راستای حفظ و ایجاد یمنی ضعیف و دور نگه داشتن شیعیان این کشور از منابع قدرت گام بر میدارند. روششناسی این پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و سعی شدهاست بر پایه نظریه رئالیسم تهاجمی به بررسی این موضوع پرداخته شود.