دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11047120200320Shiite Currents in Iraq and Developments in the Modern Iraqجریانهای شیعی عراق و تحولات عراق جدید11624274910.2783.4999/QJPR.2004.1111.01FAآرش دانش مهردانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آیتالله بروجردی، بروجرد، ایران.0000-0003-0784-1497Journal Article20200412The purpose of this study is to examine the Shiite currents in Iraq and the developments in modern Iraq. The research method is descriptive-analytical and the results showed that the Shiite currents in Iraq are working hard for the future of state-building in Iraq; Because, the process of state-building in Iraq is formed under the influence of various social, political components, and the pattern of action of the elites; But it must also be acknowledged that the rise to power of the Islamist Shiites in Iraq was not something that pleased the United States, the West and the Arab countries bordering the Persian Gulf. Therefore, the United States was dissatisfied with the rise of Shiite Islamists and sought to prevent this by strengthening its secular Shiite allies. On the other hand, the issue of national identity, jihadists, regional and international countries' policy towards Iraq in cases such as the central government, Kurds, and Sunnis, the issue of fighting corruption, and political approaches of political parties and coalitions are among the factors that threaten the nation-building process. However, it must be acknowledged that this is the best opportunity for the Shiite currents in Iraq throughout its history, and if they take a united approach, they will be able to reduce the challenges ahead.هدف پژوهش حاضر بررسی جریانهای شیعی عراق و تحولات عراق جدید است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که جریانهای شیعی عراق کار دشواری برای آینده دولتسازی در عراق دارند؛ چرا که، روند دولتسازی در عراق تحت تأثیر مؤلفههای مختلف اجتماعی، سیاسی و الگوی کنش نخبگان شکل میگیرد؛ اما این را هم باید پذیرفت که به قدرت رسیدن شیعیان اسلامگرای عراق چیزی نبود که خوشایند آمریکا و غرب و کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس باشد. لذا، ایالات متحده از قدرت گرفتن اسلامگرایان شیعه ناخرسند بود و تلاش داشت تا از طریق تقویت همپیمانان شیعی سکولار خود جلوی این اتفاق را بگیرد. از طرفی مسأله هویت ملی، جهادگرایان، سیاست کشورهای منطقهای و بینالمللی در قبال عراق در پروندههایی چون دولت مرکزی، کُردها و اهل سنّت، مساله مبارزه با فساد، رویکردهای سیاسی احزاب و ائتلافهای سیاسی از این فاکتورهایی است که روند دولت- ملتسازی را تهدید میکند. با این حال، این را باید پذیرفت که بهترین فرصت برای جریانهای شیعه عراق در طول تاریخ این کشور رقم خورد و اگر رویکرد اتحادی را در پیش بگیرند، خواهند توانست چالشهای پیش رو را کاهش دهند.https://journals.abru.ac.ir/article_242749_1d9d9da6171f7c798a84b6efa9c47bb1.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11047120200320Investigating the Effects of the Renaissance and the Reformation
On Dr. Ali Shariati's Thoughtبررسی تاثیرات رنسانس و رفرماسیون بر اندیشه دکتر علی شریعتی11324456910.2783.4999/QJPR.2010.1122.02FAطهماسب علی پوریانیدانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانزهره همتیدانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20201020The purpose of this study is to study the effects of Renaissance and Reformation on Dr. Ali Shariati's thought. The research method was descriptive-analytical and the results showed that he wanted to be connected to the modern world today and be useful to grow the world of believers; In other words, Shariati sought to erase the color of reaction, backwardness, and ignorance from religious thought. His method was "refining and extracting cultural resources." In the Islamic Renaissance and Protestantism, he made them available to the general public, first by returning to their origins and secondly by grounding and secularizing religious motives and patterns of behavior. Shariati sought to revive a stagnant society through religion by re-reading religious concepts and basic Islamic patterns.هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرات رنسانس و رفرماسیون بر اندیشه دکتر علی شریعتی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که شریعتی اسلامی را میخواست که با جهان مدرن امروزی در ارتباط باشد و به کار آباد کردن دنیای مؤمنان بیاید؛ به عبارتی شریعتی درصدد بود رنگ ارتجاع، عقبماندگی و جهل را از اندیشه دینی پاک کند. روش او «تصفیه و استخراج منابع فرهنگی» بود. وی در رنسانس و پروتستانیسم اسلامی، اولاً با بازگشت به سرچشمهها و ثانیاً با زمینی و دنیایی کردن اغراض دینی و الگوهای رفتاری، آنها را در دسترس عموم مردم جامعه قرار داد. شریعتی در تلاش بود با بازخوانی مفاهیم دینی و الگوهای اساسی اسلامی، جامعه را که بهوسیله مذهب دچار رکود شده بود، مجدد بهوسیله نیروی دین و مذهب بیدار کرد.https://journals.abru.ac.ir/article_244569_2768e2b3c44044080a02043715e50c55.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11047120200320A Critical Analysis of Barack Obama's Doctrine and Foreign Policy in the Middle East and West Asia (Dimensions and Approaches)واکاوی دکترین و سیاست خارجی باراک اوباما در خاورمیانه و غرب آسیا از منظر منتقدان (ابعاد و رویکردها)11324457010.2783.4999/QJPR.2011.1124.03FAسعید جهانگیریدکتری، گروه علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناحمد ساعیدانشیار، گروه علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20201101This study aimed to analyze Barack Obama's doctrine and foreign policy in the Middle East and West Asia from the perspective of critics. The research method was descriptive-analytical. The results showed that the record of eight years of Obama's presidency can be considered a manifestation of his worldview as a Democratic president. A quick look at Obama's campaign slogans and promises clearly shows that he had two missions for his administration from the beginning; First, to improve the US economic situation, and second, to improve its image in the world. Obama spent the life of his administration trying to resolve regional crises in a way other than war while pulling the United States out of the two abysses of Iraq and Afghanistan. Mentioning the nuclear deal with Iran as an honor in Obama's record is the satisfaction of the global superpower not to get involved in a new war in the Middle East. The US government's response to the ISIS crisis also well illustrates the claim that the United States has no desire or ability to engage in military conflict in regional crises.هدف پژوهش حاضر واکاوی دکترین و سیاست خارجی باراک اوباما در خاورمیانه و غرب آسیا از منظر منتقدان است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که کارنامه هشت سال ریاست جمهوری اوباما را میتوان نمودی از جهانبینی او به عنوان یک رئیسجمهور دموکرات دانست. مروری سریع بر شعارها و وعدههای انتخاباتی اوباما بهخوبی نشان میدهد که او از ابتدا دو مأموریت را برای دولت خود قائل بود؛ نخست، بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و دوم، بهبود وجهه این کشور در جهان. اوباما عمر دولت خود را صرف کرد تا ضمن بیرون کشیدن آمریکا از دو ورطه عراق و افغانستان، بحرانهای منطقهای را به روشی جز جنگ حل و فصل کند. اشاره به توافق هستهای با ایران به عنوان اسباب افتخار در کارنامه اوباما، در حقیقت ابراز خوشحالی ابرقدرت جهانی از درگیر نشدن در یک جنگ جدید در منطقه خاورمیانه است. عملکرد دولت آمریکا در قبال بحران داعش نیز بهخوبی اثباتکننده این ادعاست که ایالات متحده تمایل یا توانی برای درگیری نظامی در بحرانهای منطقهای ندارد.https://journals.abru.ac.ir/article_244570_935e46a4fc3ecf7044e5faa477c8d26a.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11047120200320The Role of Fiduciary in Socio-Political Development
From the Perspective of Quran and Narrationsنقش امانتداری در پیشرفت سیاسی- اجتماعی از منظر قرآن و روایات11224457110.2783.4999/QJPR.2011.1128.04FAسیدکاظم سیدباقریدانشیار، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، ایرانفاطمه ضیاییکارشناسی ارشد، حوزه علمیه رفسنجان، رفسنجان، ایرانمعصومه ضیاییکارشناسی ارشد، حوزه علمیه رفسنجان، رفسنجان، ایرانJournal Article20201128The present study aims to explain the role of fiduciary duty in religious teachings on socio-political development. One of the important educational principles of Islam is maintaining trusteeship. Because God has placed man with the will and authority to achieve perfection, which is the final growth and progress of man, by maintaining the divine trust. Therefore, the trustee believes in maintaining the trust for personal and socio-political development. The present study seeks to answer the question according to religious teachings, what role does fiduciary play in socio-political development? The research method was descriptive-analytical. The results showed that according to the teachings of Islam, fiduciary duty has two instances of commitment and expertise that lead to professional meritocracy and committed meritocracy and socio-political progress, and non-adherence to any of them leads the Islamic society to backwardness.پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش امانتداری در آموزههای دین بر پیشرفت سیاسی اجتماعی نگاشته شده است. یکی از اصول مهم تربیتی اسلام حفظ امانت است، زیرا خدا انسان را با اراده و اختیار قرار داده تا با حفظ امانت الهی و با بهرهمندی از آن به کمال که همان رشد و پیشرفت نهایی انسان است، دست یابد. بنابراین فرد امانتدار، به حفظ امانت در جهت رشد فردی و سیاسی-اجتماعی ایمان دارد. پژوهش حاضر بهدنبال پاسخ به این سؤال است که با توجه به آموزههای دینی، امانتداری چه نقشی در پیشرفت سیاسی-اجتماعی ایفا میکند؟ روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که طبق آموزههای اسلام، امانتداری دارای دو مصداق تعهد و تخصص است که به شایستهسالاری متخصصانه و شایستهسالاری متعهدانه و پیشرفت سیاسی-اجتماعی میانجامد و عدم التزام به هر کدام، جامعة اسلامی را به سوی عقبماندگی میبرد.https://journals.abru.ac.ir/article_244571_86a8b0125436b623f1d1744071c28c11.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11047120200320.جایگاه و نقش ولایت مطلقه فقیه در نظام اقتصادی اسلام: ارایه مدلی نو برای استقلال بانک مرکزی24275110.2783.4999/QJPR.1909.1094.05FAنورالله صالحیJournal Article20190925نظریه ولایت فقیه تنها برخاسته از تفکر امام خمینی و برخی فقهای معاصر نظیر ملا احمد نراقی و مانند آنان نیست، بلکه از متن اسلام و قرآن برخاسته و در اسلام و تشیع پیشینه دیرینه ای دارد، و نخستین بار توسط خود پیشوایان معصوم علیه السلامطرح و تبلیغ گردیده است. مهمترین موضوع در حکومت اسلامی که آن را از سایر حکومت ها متمایز می کند ولایت فقیه می باشد. در نتیجه در نظام اقتصادی اسلامی نقش ولایت مطلقه فقیه اهمیت خاصی پیدا می کند که به نظر می رسد تا به امروز این موضوع در اقتصاد اسلامی مغفول مانده است. به نظر می رسد با توجه به اهمیت پول در اقتصاد و جامعه لازم است تولید و کنترل آن از مجرای الهی صورت گیرد. با توجه به این که نظام جمهوری اسلامی ایران حکومتی مبنتی بر توحید تشکیل شده است و مجرای الهی بودن آن از طریق ولایت مطلقه فقیه انجام می گیرد لازم است عالی ترین نهاد پولی و مالی کشور که بانک مرکزی می باشد تحت نظارت مستقیم ولایت فقیه صورت گیرد. https://journals.abru.ac.ir/article_242751_20b4c27a25ac42a386136d657fb8c6e3.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11047120200320نقش جریانهای شیعی عراق دررونددولت-ملتسازینقش جریانهای شیعی عراق دررونددولت-ملتسازی24454210.2783.4999/QJPR.1902.1080.06FAرشید رکابیانهیات علمی دانشگاه ایت الله بروجردیسیداحمد موسویکارشناس ارشدJournal Article20190213کشورعراق اززمان استقلال تازمان اشغال درسال2003توسط ائتلاف امریکایی دارای حکومتهای پادشاهیدیکتاتوری بود که جریانهای شیعه درآن نقشی نداشتندوبلکه سرکوب هم می شدند؛اماباسقوط صدام زمینه وبستری برای جریانهای شیعه این کشورفراهم شدتادرساختارجامعه ودولت نقش داشته باشند؛ لذادولت سازی دموکراتیک را می توان اصلی ترین ضرورت عراق نوین برای این جریانها دانست. اماروند دولت سازی و ملت سازی در عراق تحت تأثیر مؤلفه های مختلف اجتماعی، سیاسی و الگوی کنش نخبگان شکل می گیرد.درمحیطی که تضادهای قومی، هویتی و مذهبی وجود دارد، نخبگان کار دشواری برای دولت سازی دارند. به همین دلیل روابط جدید دولت سازی در عراق بدون توجه به نقش جریانهای شیعه عراق در روند کنترل قالب های احساسی و قومیتی امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین پرسش اصلی پژوهش این است که «جریان های فکری شیعه در فرایند دولت سازی دموکراتیک در عراق چه ویژگی هایی دارند و دولت سازی در چه فرایندی حاصل می شود؟» فرضیه مقاله معطوف تبیین این گزاره است که «دولت سازی و ملت سازی دموکراتیک درعراق از طریق انسجام اجتماعی و همبستگی حریان های فکری در فرایند نهادسازی اجتماعی حاصل می شود».کشورعراق اززمان استقلال تازمان اشغال درسال2003توسط ائتلاف امریکایی دارای حکومتهای پادشاهیدیکتاتوری بود که جریانهای شیعه درآن نقشی نداشتندوبلکه سرکوب هم می شدند؛اماباسقوط صدام زمینه وبستری برای جریانهای شیعه این کشورفراهم شدتادرساختارجامعه ودولت نقش داشته باشند؛ لذادولت سازی دموکراتیک را می توان اصلی ترین ضرورت عراق نوین برای این جریانها دانست. اماروند دولت سازی و ملت سازی در عراق تحت تأثیر مؤلفه های مختلف اجتماعی، سیاسی و الگوی کنش نخبگان شکل می گیرد.درمحیطی که تضادهای قومی، هویتی و مذهبی وجود دارد، نخبگان کار دشواری برای دولت سازی دارند. به همین دلیل روابط جدید دولت سازی در عراق بدون توجه به نقش جریانهای شیعه عراق در روند کنترل قالب های احساسی و قومیتی امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین پرسش اصلی پژوهش این است که «جریان های فکری شیعه در فرایند دولت سازی دموکراتیک در عراق چه ویژگی هایی دارند و دولت سازی در چه فرایندی حاصل می شود؟» فرضیه مقاله معطوف تبیین این گزاره است که «دولت سازی و ملت سازی دموکراتیک درعراق از طریق انسجام اجتماعی و همبستگی حریان های فکری در فرایند نهادسازی اجتماعی حاصل می شود».https://journals.abru.ac.ir/article_244542_9c84110d9a16aabbe589f3a8757b594e.pdf