دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11048420211222A Study of Velayat-e Faqih in the Political Thought of Allameh Mesbah Yazdiبررسی ولایت فقیه در اندیشه سیاسی علامه مصباح یزدی11325260310.2783.4999/QJPR.2204.1211.01FAمحمد مهدنورکارشناسی ارشد، دانشگاه آیتالله بروجردی، بروجرد، ایران1111-1111-1111-1111Journal Article20220420The aim of the present study is to analyze the theory of Velayat-e-Faqih in the political thought of Allameh Mesbah Yazdi. The research method is descriptive-analytical and is mainly based on his documents, lectures, and books. The results indicate that Velayat-e-Faqih in the political thought of Allameh Mesbah Yazdi is a theological and jurisprudential debate and is responsible for all the authority of Imam Masoom (AS). In proving the Supreme Leader, he cites two rational and narrative reasons. Regarding the rational arguments, he reminds us that the intellect is one of the four sources for inferring the Sharia ruling. Therefore, the value of citing a rational reason to prove Velayat-e-Faqih is not less than the value of quoting narrated evidence, verses, and hadiths.هدف پژوهش حاضر واکاوی نظریه ولایت فقیه در اندیشه سیاسی علامه مصباح یزدی میباشد. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و به طور عمده بر مستندات، سخنرانی<strong></strong>ها و<strong> </strong>کتب ایشان<strong> </strong>استواراست<strong>. </strong>نتایج حاکی از آن بوده که ولایت فقیه در اندیشه سیاسی علامه مصباح یزدی یک بحث کلامی و فقهی است و تمام اختیارت امام معصوم (ع) را برعهده دارد. ایشان در اثبات ولی فقیه به دو دلیل عقلی و نقلی استناد میکند. ایشان در مورد ادلة عقلی این نکته را یادآور میشود که عقل از منابع چهارگانة استنباط حکم شرعی است و از اینرو، ارزش استناد به دلیل عقلی برای اثبات ولایت فقیه کمتر از ارزش استناد به ادله نقلی و آیات و روایات نیست.https://journals.abru.ac.ir/article_252603_9baf3d1688c8bce441d6460a0f85b7c0.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11048420211222The Effect of Social Policymaking on Fostering Tendency to National Identity among Members of the Societyنقش سیاستگذاری اجتماعی در تقویت گرایش اعضای جامعه به هویت ملی11625260410.2783.4999/QJPR.2201.1203.02FAمجید عباس زاده مرزبالیدکتری، گروه علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانJournal Article20220124The purpose of the present study is to review the impact of social policymaking on fostering the tendency to national identity among members of the society. The method of study is descriptive-analytic and its approach is theoretical. The results of the study showed that there is a significant relationship between the need for social justice and equal access to resources and facilities and the subject of national identity. Fulfillment of the people’s needs in society can encourage their tendency to national identity while not providing their needs can discourage their tendency. When the government as the main institution for policy making in the country can distribute the resources fairly, people’s inclination to national identity is encouraged. The main point is that the governments perform this distribution by the process of social policymaking and if this policy is conducted properly it can add to people’s tendency to national identity. In general, by providing welfare for members of the society and meeting their satisfaction, social policymaking improves their attachment to the political system and national society and finally fosters their attachment to their national identity.هدف این پژوهش، بررسی چگونگی نقش سیاستگذاری اجتماعی در تقویت گرایش اعضای جامعه نسبت به هویت ملی خود است. روش این پژوهش، توصیفی– تحلیلی، رویکرد آن نظری میباشد. یافتههای پژوهش نشان داد که نیاز به عدالت اجتماعی و دسترسی برابر به منابع و امکانات، رابطه مهمی با موضوع هویت ملی دارد. برآورده شدن نیازهای اعضای جامعه میتواند موجب تقویت گرایش آنان به هویت ملیشان گردد و عدم تأمین نیازها، این گرایش را تضعیف میکند. هنگامیکه دولت بهعنوان نهاد اصلی سیاستگذار در کشور، بتواند منابع را بهطور عادلانه توزیع کند، به تقویت گرایش مردم به هویت ملی کمک مینماید. نکته اساسی این است که دولتها عمل توزیع را ازطریق فرایند سیاستگذاری اجتماعی بهانجام میرسانند و در صورت اجرای صحیح این سیاست است که میتوانند بر گرایش افراد به هویت ملی بیافزایند. بهطور کلی سیاستگذاری اجتماعی با تدارک رفاه برای اعضای جامعه و ایجاد رضایت در آنان، موجب ارتقای میزان پیوستگی آنان به نظام سیاسی و اجتماع ملی و در نهایت تقویت تعلقخاطرشان به هویت ملی خود میشود.https://journals.abru.ac.ir/article_252604_a8ca458b69ac169e76863fa4dee4697a.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11048420211222A Review of the Religious Reformation Movement
(Protestantism) from Political Viewبازخوانی جنبش اصلاح دینی (پروتستانیسم) از دیدگاه سیاسی11525320010.2783.4999/QJPR.2203.1209.03FAعلی اکبر رضاییکارشناسی ارشد، روابط بینالملل، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران.0000-0002-8274-9415Journal Article20220312The purpose of the present study is to review Protestant religious reformation from political approach. The method of research is descriptive-analytic and the results showed that contrary to what is assumed, Protestantism was not a religious movement to revive religion and avoid Christianity abuse by the priests and the Pope; but rather it was a political movement against the Pope and his absolute authority aiming to prevent the emerging kingdoms then to take measures against the Pope's policy of dividing the world between the Spanish and Portuguese empires. Thus, they attempted to weaken the status and domination of the Pope. The effect of this movement in Europe was different from country to country, that is to say, this movement was successful in regions where the kings were against the Pope and sought powerful presence in the global realm while it was not really successful in other regions where the kings did not seek to be present in the international level and had insufficient power to fight against the Pope and his followers. Besides, this movement led to the birth of government-nations on the global level. هدف پژوهش حاضر بررسی جنبش اصلاح دینی پروتستان از منظر و رویکردی سیاسی است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که جنبش اصلاح دینی برخلاف آنچه تصور میشود، یک جنبش مذهبی برای احیای دین و جلوگیری از سوءاستفاده از دین مسیحیت توسط کشیشان و پاپ نبود؛ بلکه خود یک جنبش سیاسی علیه پاپ و حاکمیت مطلقه آن بود. حاکمیت مطلقی که موجب میشد هچیک از پادشاههای نوظهور آن زمان نتوانند علیه تقسیم جهان میان دو امپراتوری اسپانیا و پرتغال که توسط پاپ انجامگرفته بود، اقدامی نماید. بدین ترتیب، این قدرتهای نوظهور درصدد تضعیف موقعیت و نفوذ پاپ برآمدند. تأثیر این جنبش در اروپا در کشورها و مناطق گوناگون متفاوت بود، یعنی در مناطقی که پادشاهان آن مخالف پاپ بودند و خواستار حضور قدرتمند درصحنه جهانی، این جنبش با موفقیت همراه گردید؛ اما در مناطقی که خواستار حضور در صحنه جهانی نبودند و پادشاه، آن قدرت لازم برای جنگ در مقابل پاپ و هوادارانش را نداشت این جنبش نتوانست موفقیت چندانی کسب نماید. این جنبش همچنین، موجب متولد شدن دولت – ملتها در صحنه جهانی گردید.https://journals.abru.ac.ir/article_253200_a3a25c0c8d8b5484a31cc7ab2d14daeb.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11048420211222The position of leadership in the political system according to Ayatollah Khameneiجایگاه رهبری در نظام سیاسی از نظر آیتالله خامنهای11470003810.2783.4999/QJPR.2207.1217.04FAمحمود علیپورگرجیاستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی، بروجرد، ایران0000-0002-2356-0786یوسف موسیونددانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی، بروجرد، ایران0000000154121658Journal Article20220706The main goal of the current research was the position of leadership from the perspective of Ayatollah Khamenei. In the most important decision-making center in the framework of the Islamic system, from the point of view of Ayatollah Khamenei, whether as an individual or an institution, he identifies and identifies the main issues of society's politics. In the scope of power does the scope of the power of leadership include the realms of people's private lives? The question investigated in the research is: From the perspective of Ayatollah Khamenei, what is the position of leadership in the Islamic political system? In response to this question, the hypothesis is proposed that" from the point of view of Ayatollah Khamenei, the most important decision-making center is the people, and the scope of leadership power is within the framework of laws and the flow of power from the society's pyramid". In This research, using the theoretical framework of functionalism, the most important decision-making center and the scope and flow of leadership power in the political system were investigated from the perspective of the supreme leader using the descriptive-analytical method. The findings of the research indicate that Ayatollah Khamenei considers the institution of leadership to be the guardian and general representative of the people, that with the choice and will of the people, his decisions and powers gain the power to be implemented; And leadership establishes order and stability in the system by connecting the components to each other.هدف اصلی پژوهش حاضر جایگاه رهبری از منظر آیت الله خامنهای بوده است. در مهمترین مرکز تصمیم گیری در چارچوب کارویژه های نظام اسلامی به این مسأله پرداخته شده است که ازمنظر آیت الله خامنهای چه فرد یا نهادی، مسائل اصلی سیاست جامعه اسلامی را تشخیص و شناسایی می کند. در دامنه قدرت نیز قلمرو اختیارات رهبری مورد مداقه قرار گرفته شده است. اینکه گستره قدرت رهبر در نظام سیاسی اسلام محدود به حوزه عمومی است یا قلمروهایی از زندگی خصوصی افراد را نیز در بر می گیرد. پرسشی که در پژوهش مورد بررسی قرار گرفته این است که: از منظر آیت الله خامنه ای، رهبری در نظام سیاسی اسلام دارای چه جایگاهی است؟ در پاسخ به این پرسش، این فرضیه مطرح می شود که «از منظر آیت الله خامنه ای، مهمترین مرکز تصمیم گیری مردم هستند و دامنه قدرت رهبری در چارچوب قوانین و جریان قدرت از قائده هرم جامعه است». در این تحقیق با استفاده از چارچوب نظری کارکردگرایی، مهمترین مرکز تصمیم گیری و دامنه و جریان قدرت رهبری در نظام سیاسی اسلامی را از منظر مقام معظم رهبری با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. یافته پژوهش حکایت از آن دارد که آیت الله خامنه ای نهاد رهبری را ولی و نماینده عام مردم می داند که با انتخاب و اراده مردم، تصمیمات و اختیارات او قدرت اعمال پذیری پیدا می نماید؛ و رهبری با پیوند دادن اجزا به یکدیگر، نظم و ثبات را در سیستم برقرار میکند.https://journals.abru.ac.ir/article_700038_9eec717cae5167d86919d776d27942a7.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11048420211222The problematic relationship between the subject and the revolutionary society in the intellectual system of professor Motahariپرابلماتیک رابطه سوژه - جامعه انقلابی در منظومه فکری استاد مطهری11770003910.2783.4999/QJIWPS.2207.1218.05FAحسین صابر دمیرچیدانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، مازندران، ایرانرفائیل آزادیان دلسماستادیار، گروه جامعهشناسی، دانشگاه فرهنگیان، مازندران، ایرانJournal Article20220712The purpose of the present study is to answer this research question: which written and implicit evidence has Ostād Motahhari presented of the concept of mankind as a political-Islamic subject in his intellectual framework regarding the Islamic revolution and republic? The method of study is descriptive-analytic and the results showed that Ostād Motahhari has portrayed a new model of mankind through comparative and systematic analysis so that he implemented the content of political philosophy and religious anthropology based on religious and spiritual rationality.هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است که استاد مطهری در صورتبندی اندیشه خود پیرامون انقلاب و جمهوری اسلامی، چه دلالتهای تشریحی و ضمنی، از مفهوم انسان بهمثابه سوژه سیاسی- اسلامی ارائه کرده است؟ روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که استاد مطهری با تحلیلی مقایسهای و بهگونهای نظاممند، صورتبندی بدیعی از انسان ارائه کرده است. به طوری که با تحلیل مقایسهای، محتوای فلسفه سیاسی و انسانشناسی دینی را در کالبد مفهوم سوژه پیاده کرده که بنیان آن براساس ساخت عقلانیت دینی معنویتمحور است.https://journals.abru.ac.ir/article_700039_2ee56bf9873e13fc9326245ba1925d40.pdfدانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)بحران پژوهی جهان اسلام2981-11048420211222Shi'ite Effective Geopolitical Foundations in
the Regional System of the Middle Eastبنیانهای ژئوپولیتیکی تأثیرگذار شیعه در نظام منطقهای خاورمیانه11570004010.2783.4999/QJIWPS.2208.1220.06FAمحمد رضا مرادیدانشجوی دکتری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایرانJournal Article20220828The purpose of the present study is to review Shi'ite effective geopolitical foundations in the regional system of the Middle East. The method of research is descriptive-analytic and the library method was used for data collection. In this regard, 269 samples were chosen to complete the questionnaire and determine the statistical sample. According to the obtained results, the region's geographic vastness is the first effective factor causing political impact. It is associated with the concept of power and Shi'ism has turned into a geopolitical subject today because the Shi'ites' geographical centers are the influential regions on power relations in the Middle East and the whole world. The existence of 'Atabāt-e 'Āliyāt is the second and conflicts and Vahābiat are the third effective factor on the Shi'ites creating models and Shi'ite mutual acts in the Middle East.هدف پژوهش حاضر بررسی بنیانهای ژئوپولیتیکی تأثیرگذار شیعه در نظام منطقهای خاورمیانه است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده، برای گردآوری دادهها، از روش کتابخانهای و برای تکمیل پرسشنامه و تعیین نمونه آماری، با استفاده از جدول استاندارد مورگان، تعداد 269 نمونه انتخاب شد. با توجه به نتایج بدست آمده، وسعت جغرافیایی منطقه، اولین عامل تاثیرگذار بوده و موجب نقشآفرینی سیاسی شده و خود در پیوند با مفهوم قدرت بوده که امروزه شیعه به یک موضوع ژئوپلیتیک تبدیل شده است؛ زیرا نقطه ثقل جغرافیای شیعیان، مناطقی است که بر روابط قدرت در سطح منطقه و جهان تأثیرگذار است. وجود عتبات عالیات، عامل دوم تاثیرگذار بر شیعیان میباشد. اختلافات و وهابیت، عامل سوم تاثیرگذار بر ایجاد الگوها و کنشهای متقابل شیعه در خاورمیانه هستند.https://journals.abru.ac.ir/article_700040_708d90b94970a195589c9cf3a3f00ebe.pdf