یکی از دغدغه های فکری هر مورخ اندیشه، فهم و درک و انتقال درست اندیشه به دیگران است. در هرمنوتیک روشی معمولاً از دو شیوه سنتی استفاده می شود: 1- هرمنوتیک متن گرا، که خوانش اندیشه را بر متن مستقل از زمان و مکان ابتناء می نماید، 2- هرمنوتیک زمینه گرا، که متن را امری وابسته به شرایط و قرائت آن را با لحاظ زمان و مکان ممکن می داند. در سال های اخیر پروفسور کوئنتین اسکینر برای فهم اندیشه سیاسی روشی هرمنوتیکی معرفی نموده که به «هرمنوتیک قصد گرا» معروف است. سؤال این پژوهش این است که اقتضائات روشی هرمنوتیک اسکینر چیست؟ اسکینر برای تحلیل اندیشه سیاسی بر بازسازی «زمینه اندیشه» تأکید دارد و به شیوه سنتی نگارش تاریخ اندیشه که در آن متون بدون توجه به زمینه و با تکیه بر متن و ادعای حقیقت بررسی می شود، انتقاد می کند. وی با تأثیر از نظریهی کنشیزبان، حرف را نوعی عمل ارتباطی و نویسنده را به عنوان کنشگر در نظر میگیرد. در این روش ضمن لحاظ خود متن و زمینه شکل گیری آن، به قصدیت مؤلف بعنوان کنش مضمون در سخن او توجه می شود. با کشف قصد مؤلف امکان فهم تصرفات او نسبت به دیگر اندیشه ها و ایدئولوژی های هم عصرش بدست می آید.
محمودپناهی, سید محمد رضا. (1394). بررسی روششناسی هرمنوتیک قصدگرای اسکینر. بحران پژوهی جهان اسلام, 2(2), 145-178. doi: 10.2783.4999/QJPR.2002.1103.036
MLA
سید محمد رضا محمودپناهی. "بررسی روششناسی هرمنوتیک قصدگرای اسکینر". بحران پژوهی جهان اسلام, 2, 2, 1394, 145-178. doi: 10.2783.4999/QJPR.2002.1103.036
HARVARD
محمودپناهی, سید محمد رضا. (1394). 'بررسی روششناسی هرمنوتیک قصدگرای اسکینر', بحران پژوهی جهان اسلام, 2(2), pp. 145-178. doi: 10.2783.4999/QJPR.2002.1103.036
VANCOUVER
محمودپناهی, سید محمد رضا. بررسی روششناسی هرمنوتیک قصدگرای اسکینر. بحران پژوهی جهان اسلام, 1394; 2(2): 145-178. doi: 10.2783.4999/QJPR.2002.1103.036