نوموس، محور مقاومت و نظم منطقه‌ای در غرب آسیا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

2 استاد مدعو علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

چکیده

از آنجا که جهان اسلام عمق راهبردی انقلاب اسلامی است، حمایت و توجه عمیق و جدی به توسعه نهضت­‌های اسلامی در مواجهه با طرح­‌های سلطه طلبانه نظام سلطه، ضرورتی راهبردی به نظر می­‌رسد.  امروزه شبکه‌­ای از کنشگران انقلابی در عرصه جهانی، متأثر از این آموزه‌­ها و در چارچوب محور مقاومت علیه نظام سلطه فعالیت می‌­کنند. علی­رغم اینکه محور مقاومت به عنوان مفهومی پذیرفته شده در فضای سیاسی همواره محل بحث بوده است اما این محور به عنوان ترکیبی از اتحاد استراتژیک، جامعه امنیتی و شبکه ایده‌آل، با توجه به دیدگاه ضدهژمونیک دیرینه خود در برابر ایالات‌متحده و متحدان منطقه‌ای‌اش در غرب آسیا شناخته می­‌شود.آنچه این شبکه ائتلاف پیچیده را در کنار هم نگه می­‌دارد، یک دیدگاه هنجاری مشترک گسترده از نظم منطقه‌ای است که در گفتمان اعضای محور وجود دارد و توسط میراثی ایده‌آل هدایت می‌شود و از طریق عملکرد فضایی واقعی می­‌شود. سؤال پژوهش این­گونه مطرح می­‌شود که چه عواملی باعث تقویت پیوند میان ایران و حزب‌­الله و در مجموع محور مقاومت می­‌شود؟ فرضیه مقاله بدین شکل مطرح می­‌شود که پیوندهای تاریخی- فرهنگی به همراه استفاده­ هم زمان از قدرت هوشمند در غرب آسیا، نه تنها باعث تحکیم روابطه میان ایران و جبهه مقاومت و تثبیت نبرد جبهه‌­های جنگ شده است؛ بلکه با بهره­‌گیری از اصول نوموس (دین، مذهب- قانون- اصول) و مکان­‌های کلیدی در جنوب لبنان هم مرز با رژیم صهیونیستی، ج.ا. ایران توانسته‌­اند نفوذ راهبردی و بازدارندگی خود را در سطح منطقه‌­ای عمق ببخشد. دراین مقاله مفاهیم فضایی مقاومت و یاد بودی که دو بازیگر جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله ایجاد کرده‌اند، مورد بحث قرار گرفته است. استدلال ما این است که نوموس (دین، مذهب- قانون- اصول) به عنوان یک ابزار مفهومی جایگزین برای درک مظاهر نظم در کنار رویکردهای جریان اصلی‌تر، کاربرد دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Nomos, axis of resistance and regional order in West Asia

نویسندگان [English]

  • ahmad jansiz 1
  • danial rezapour 2
1 Associate Professor,Department of Political Sciences, University of Gilan, Gilan, Iran.
2 PhD., International Relations, University of Guilan, Guilan, Iran.
چکیده [English]

Since the Islamic world is the strategic depth of the Islamic revolution, it seems to be a strategic necessity to pay sserious attention to the development of Islamic movements through the hegemonic plans of the domination system. A network of revolutionary activists in the world arena, influenced by these teachings and within the framework of the axis of resistance against the domination system, are active. Although the axis of resistance as a concept accepted in the political space has always been a subject of discussion, but this axis has been considered as a combination of strategic alliance, security society and ideal network, considering its long-standing anti-hegemonic view against the United States and its regional allies are known in West Asia. What holds this complex coalition network together is a broadly shared normative vision of regional order that exists in member-centered discourse, guided by an ideal heritage, and actualized through spatial practice. The question of the research is raised as follows: What factors strengthen the link between Iran and Hezbollah and the axis of resistance in general? The authors' argument is that the historical-cultural links along with the simultaneous use of intelligent power in West Asia have not only strengthened the relationship between Iran and the resistance front and stabilized the battle of the war fronts ,but also by using the principles of Nomos (religion, religion-law-principles) and key places in southern Lebanon bordering the Zionist regime, J.A. Iran has been able to deepen its strategic influence and deterrence at the regional level. In this article, the spatial concepts of resistance and memorial spaces created by the two actors of the Islamic Republic of Iran and Hezbollah are discussed. Our argument is that nomos (religion-law-principles) is useful as an alternative conceptual tool for understanding the manifestations of order alongside more mainstream approaches.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nomos
  • axis of resistance
  • West Asia
  • Islamic Republic of Iran
  • Hezbollah
آذرفزا، ایرج و صفری، مهدی. (1392). مفهوم قانون در اندیشه سیاسی یونان باستان گذر از ثسموس به نوموس. متافیزیک، 5 (16)، 72-51.
خواجه سروری، غلامرضا و سوری، فاطمه. (1401). جمهوری اسلامی ایران، محور مقاومت و شکل‌دهی نظم منطقه­‌ای غرب آسیا. محیط‌شناسی راهبردی ج.ا. ایران، 6 (2)، 39-64.
داوند، محمد. اسلامی، محسن و داوند، حجت. (1397). تأثیر انقلاب اسلامی بر هندسه مقاومت اسلامی در غرب آسیا. مطالعات سیاسی جهان اسلام. 7 (25)، 99-79.
سنگدهی، زهرا. (1396). فوسیس و نوموس در افلاطون. پژوهش‌های فلسفی، 1 (20)، 310-283.
عباسی، مجید و محمود زاده، فاطمه. (1401). تحلیلی بر حمایت ایدئولوژیک ایران از محور مقاومت اسلامی در غرب آسیا. مطالعات دفاع مقدس، 8 (2)، 134-115.
وزیریان، امیرحسین. گل محمدی، ولی و علیزاده، علی. (1400). ارزیابی نقش محور مقاومت در بازدارندگی ناهمطراز ایران در برابر سیاست مهار آمریکا. راهبرد دفاعی، 19(74)، 114-87.
Alagha, J. (2011). Pious Entertainment: Hizbullah’s Islamic Cultural Sphere in Muslim rap, halal soaps, and revolutionary theatre: Artistic developments in the Muslim world, ed. K. van Nieuwkerk (Austin: University of Texas Press).
Alagha, J. (2016). ‘Shi’a discourses on performing arts: maslaha and cultural politics in Lebanon. in Islam and popular culture, eds. K. van Nieuwkerk, M. Levine, and M. Stokes Austin: University of Texas Press.
Arendt, H. (1998). The Human Condition. Chicago: Chicago University Press.
Beck, M., Thomas, R. (2020). Fluctuating Regional (Dis-)Order in the Post- Arab Uprising Middle East. Global Policy, 11, no. 1.
Goodarzi, J.M. (2009). Syria and Iran: Diplomatic Alliance and Power Politics in the Middle East London: I.B. Tauris.
Harb, M., Lara, D. (2011). Culture as History and Landscape: Hizbullah’s efforts to shape the Islamic Milieu in Lebanon. Arab Studies Journal, 19, no. 1 (2011).
Larkin, C., Ella P.D. (2021). War Museums in Post-War Lebanon: Memory, Violence, and Performance. Nationalism and Ethnic Politics, 25, no. 1.
Mabon, S. (2023). The Struggle for Supremacy: Saudi Arabia and Iran. Cambridge: Cambridge University Press.
Malmvig, H. (2015). Coming in from the Cold: How we may take sectarian identity politics seriously in the Middle East without playing to the tunes of regional power elites. POMEPS Studies, 16.
Saad, A. (2019). Challenging the sponsor-proxy model: the Iran–Hizbullah relationship. Global Discourse, 9, no. 4.
Schmitt, C. (2003). The nomos of the earth, Trans. GL Ulmen. New York: Telos Press, Vol 2.3.
Wastnidge, E., Simon, M. (2023). The resistance axis and regional order in the Middle East: nomos, space, and normative alternatives.  BRITISH JOURNAL OF MIDDLE EASTERN STUDIES https://doi.org/10.1080/13530194.2023.2179975.